Toidulisandid

Toidulisandid annavad võimaluse leida kvaliteetseid lisaained juhul, kui me ei saa tavatoiduga piisavalt toitained kätte. Meie e-pood annab sulle suure valiku soodsaid ja kvaliteetseid toidulisandeid.

Näitan 1–16 tulemust 114-st

Mis asjad on toidulisandid?

Toidulisandid on tooted, mille eesmärk on anda meile neid toitaineid, mida me enda tavatoidust kätte ei saa või ei saa piisavas koguses. Nimi juba ütleb ka, et see on lisa ning aitab seda vahemikku täita, mida tavatoit ei täida. Tavaliselt võetakse neid tablettide, kapslite, pulbrina või vedelikuna.

Milleks toidulisandid on mõeldud ja milleks neid kasutatakse?

Toidulisandeid kasutatakse mitmel erineval eesmärgil ning see oleneb täiesti inimese elustiilist. Üks põhjus miks toidulisandeid kasutatakse on see, et tavatoiduga  ei saa piisavas koguses toitaineid kätte. Näiteks D-vitamiini toidulisandi võtmine on talviti oluline aga suviti mitte. Sellisel puhul peab ajutiselt lisandeid tarbima.

Teisest küljest kasutatavad sportlased toidulisandeid just ekstreemsete vajaduste korral. Sellisel juhul võetakse toidulisandit pikema aja jooksul. 

Kellele on toidulisandid mõeldud?

Erinevad uuringud selle temaatika põhjal on näidanud, et paljud toidulisandeid tarbivad inimesed saavad juba tavatoidust vajalikud ained kätte ja tegelikkuses nad ei vajagi lisa. Kuid siiski on mõned inimesed, kellel on raske saada vajalikke toitaineid ainult tavatoitumise kaudu.

  • Mõned eakamad inimesed ei saa söödud toidust piisavalt vajalikke aineid ning võib tekkida alatoitumine. 
  • Toitaine vaeguse korral
  • Sportlasena

Millised on parimad toidulisandid mida kasutada?

Tulenevalt eesmärgist on kasutusel erinevad toidulisandid. Antud juhul räägime sportlase vaatevinklist ehk jõusaali toidulisandiditest.

1. Valk

Meie keha vajab valku, et püsida tervena. Proteiin on meie keha ehitusmaterjal. Lisaks on see ka oluline osa protsessist, mis kannavad veres hapnikku kogu kehas. Samuti aitab see toota antikehi, mis võitlevad infektsioonide ja haigustega ning aitab hoida rakke tervena ja luua uusi.

Proteiini tarbimine on lihasmassi kasvatamisel võtme tähtsusega. Kui me teeme intensiivset treeningut eesmärgiga kasvatada lihaseid ja jätame valgule rõhku pööramata, siis ei ole ka mingisugust tulemust. 

2. Kreatiin

Kreatiin on aine, mida meie keha toodab ka naturaalselt, kuid toidulisand annab võimaluse toota seda suuremas koguses ja tänu sellele muudab ka treeningud efektiivsemaks ja tulemuslikumaks. 

Näiteks suureneb meie töövõime kõrge intensiivsusega treeningutes (ja aitab selle tulemusena suurendada lihaseid ja jõudlust).

Lisak aitab kreatiin sportlasel teha rohkem kordusi. Kreatiini lisamine võimaldab lihastel talletada suuremas koguses energiaga molekul, mis suurendab jõudu ja lihaseid.

3. Vitamiinid

Vitamiinid ja mineraalid, nagu raud, kaltsium ja C-vitamiin, on olulised toitained, mida keha vajab õigeks tööks väikestes kogustes. Sageli, aga ei ole meil vitamiine vaja võtta eraldi toidulisandina.

Enne vitamiinide tarbimist soovitame teha vereanalüüs, mis näitab ära milliseid vitamiine on liiga väga ja milliseid liiga palju. Muidu võib juhtuda olukord, kus vitamiine võetakse üle ja ilma põhjuseta.

Vitamiinid üksi ei ole lahendus. Selleks peab olema mitmekesine toidulaud. Seega esimene koht kust vitamiinide lisamist vaadata on enda toidumenüü.

4. Liigestele – liigese preparaadi 

Liigesevalu ja põletik võivad igapäevaelu uskumatult keeruliseks muuta. Lihtsad ülesanded võivad muutuda väljakannatamatuks ja äärmiselt valusaks. Seetõttu on liigestele mõeldud toidulisandid ühed levinumad

Liigesepreparaadid on mõeldud põletikuliste ja nõrgenenud liigeste põhjustatud valu ja põletiku aeglustamiseks ja parandamiseks. Enamik liigestele mõeldud toidulisandeid sisaldavad kolme peamist koostisainet – glükoosamiini, kondroitiini ja metüülsulfonüülmetaani. 

5. Massilisajad

Massilisajad on toidulisand, mis täidab olulist rolli spordimaailmas. Selle eesmärk on anda meile lisa kaloreid. Põhjus miks meil lisa kaloreid vaja võib minna on mitmeid ja sageli seisavad selle probleemiga silmitsi inimesed, kes teevad väga intensiivset treeningut ning ei jõua päevas kulutatud kaloreid tagasi süüa.

Massilisaja aitab juhul, kui kalorites jääb päeva jooksul puudust. Miks see nii tõhus on? Sest üks jook võib sisaldada kuni 1200 kcal, mis annab päevasele kaloraažile suure võimenduse.

6. Aminohapped

Aminohappeid nimetatakse mõnikord valkude ehitus plokkideks. Meie organism kasutab aminohappeid selleks, et moodustada erinevaid valke, ensüüme, hormoone, mis omakorda tagavad keha uuendamise ja toimimise. 

Aminohapped jaotuvad kaheks: asendamatud ja asendatavateks. Asendatavad  aminohapped saame me tavaliselt toiduga kätte, aga probleem tekib asendamatutega. Üldiselt kui räägitakse aminohapete toidulisanditest, siis mõeldakse selle all asendamatuid aminohappeid. 

7. Rasvapõletajad

Rasva põletamiseks kasutatavad inimesed ka erinevaid toidulisandeid. Kuid kahjuks ei ole need kaalust alla võtmise tabletid mingid võlurid, mis koheselt kilod alla viivad. See on lihtsalt toidulisand. See tähendab, et kuigi need on loodud koostisainetega, mis  tõesti annavad rasvapõletuseks lisatõuke, ei saa need asendada kindlat toitumis- ja treeningplaani.

Kuidas valida toidulisandeid?

Toidulisandite valik ei tohiks olla midagi kiiret ja läbimõtlematut vaid kaalutletud otsus. 

  • Tee kindlaks milleks üldse sul toidulisandit vaja on – spordi toidulisandid on veidi teistsuguse eesmärgiga, kui tavalised vitamiinid. Tavainimene ei pea suurtes kogustes massilisajaid ja kreatiini sisse sööma. 
  • Koostisosad – erinevad toidulisandid võivad sisaldada midagi mille vastu võib allergiline olla või on seal toiduaineid, mis ei ole kasulikud. Enne kui midagi ostad, siis ole veendunud koostisosades.
  • Makrotoitained – need on valgud, rasvad ja süsivesikud. Kui eesmärk on kaalust juurde võtta, siis peaks makrotoitainete suhe olema 1:3 valgus ja süsivesikud. Kui aga näiteks eesmärk on proteiini tarbida, siis peaks valgu arv suurem olema. Vastavalt eesmärgist saad paika panna ka makrotoitainete vahekorra.
  • Suurus/ kaal/ hind – siinkohal on oluline parim hinna ja kvaliteedi suhe. Kui vaadata erinevaid toidulisandeid, siis näiteks kreatiini hinnad on olenevalt tootjast juba niivõrd erinevad. Tee enne korraliku uurimistöö, mis on parim. Väga lihtne on maksta üle ning saades selle eest vaid väikese koguse.