kuidas valida toidulisandit

2 lihtsat nippi, kuidas valida jõusaali toidulisandeid

Palju inimesed, kes tegelevad aktiivselt spordiga tarbivad sageli erinevaid toidulisandeid. Kuna valik on meeletult lai ning mitmekesine, siis tekib küsimus, et mida nad tarbivad ning mis on selle kõige eesmärk. Kas me ei saa siis toidust vajalikke aineid kätte ning meil on tõesti vaja tarbida veel lisaks midagi?

Mis asjad on toidulisandid ja miks neid on vaja?

Toidulisandid ei ole mingid imerohud, mida tarbides muutub koheselt füüsiliselt heasse vormi. Samuti ei ole see midagi, mida võttes võib unustada mitmekesise toitumise ja aktiivse eluviisi.

Kui mõelda aktiivse eluviisi peale, siis toidulisanditel on üks oluline roll. Nad aitavad korvata seda mida me tava toitumisega ei saa ning samuti aitab muuta treeningud efektiivsemaks. 

Kuid probleem võib tekkida õige lisandi valimisega ning küsimus tekib, et kuidas valida toidulisandeid, sest valik on suur ja lai. Kogu mendeleievi tabelit ei ole ka mõtet sisse süüa.

Kuidas valida õiged jõusaali toidulisandeid?

1. Eesmärk 

Koheselt tekib küsimus, et milliseid toidulisandeid kasutada. Kõige esimene ja kõige olulisem küsimus, mida iseendalt on vaja tegelikult küsida on: “mida ma saavutada tahan.” Kuna toidulisandite maailm on suur ja lai, siis peab endale leidma suuna. Vastavalt sellele on palju lihtsam leida endale õiged toidulisandid ning samuti tähendab see seda, et ei pea mitukümmend eri tabletti või pulbrit päevas tarbima.

a) Proteiin

Seda toidulisandit tarbivad nii harrastajad, jõutõstjad, kui ka profisportlased. Valk on oluline makrotoitaine, mis aitab ehitada lihaseid, parandada kudesid ning toota ensüüme ja hormoone. Proteiinipulbri kasutamine võib samuti aidata kaalust alla võtta. Valgupulbrit on mitu erinevat tüüpi, sealhulgas piimapõhised ja taimsed pulbrid. 

b) Massilisajad

Kui olla aktiivse eluviisiga või eesmärk on võtta kaalust juurde, tava toitumisest aga ei piisa, et korvata ära enda päevane kaloraaž, siis massilisaja aitab. Paljud jõusaali kasutajad tarbivad massilisajat, et muuta enda treeningud efektiivseks ning kasvatada lihasmassi.

c) Aminohapped

Aminohapped jagunevad kaheks asendamatuteks ja asendatavateks. Asendamatuid meie keha ise ei tooda ja on vaja neid saada, kas toidust või siis toidulisanditest. Aminohappeid on vaja elutähtsate protsesside jaoks, nagu valkude tootmine ning hormoonide ja neurotransmitterite süntees. Toidulisandi tarbimine aitab parandada treening sooritusi, ennetada lihasmassi vähenemist ja soodustada kehakaalu langust.

d) Kreatiin

See on midagi mida palju harrastajad ja profisportlased kasutavad, üks enim uuritud ja testitud toidulisand. Kui eesmärk on suurendada lihasmassi ja lihastel treeningu ajal kiiremini taastuda, siis selleks on kreatiin toidulisand mida tarbida. Eriti efektiivne on intensiivsete treeningutega, kuna parandab plahvatsulikku jõudu.

2. Koostisosad 

Kuidas valida toidulisandid vastavalt koostisosale? Alustame selles, et kui eesmärk on selge, siis järgmine samm ongi koostisosadele keskendumine. Ütleme, et sa tahad võtta kaalust juurde ja samuti kasvatada lihasmassi. Järelikult peaksid vaatama proteiini ja massilisaja poole. Kui eesmärk on säilitada olemasolevat vormi või võtta kaalust alla, siis peaks vaatama jällegist proteiini ja aminohapete poole.

1) Järgi erinevaid lisandeid

Selleks, et saavutada eesmärki on vaja selgeks saada, mida täpsemalt antud toidulisand sisaldab. Paljudesse on lisatud parima efektiivsuse mõttes erinevaid lisandeid ning seda eesmärgiga muuta toimet efektiivsemaks. Näiteks on aminohappesse lisatud glutamiini  , mis on vastutab valgusünteesi reguleerimise eest organismis ja on lämmastiku edastaja.

2) Millised toitained domineerivad?

Kõik toitained ei ole sama väärtusega ning mõnda peaks vältima mõnda mitte.

Kui tuua konkreetsed näited, siis süsivesikud, rasvad ja valgud on peamised makrotoitained. Enamus toitained neile ka keskenduvad.

Süsivesikute puhul peaks sihtima kvaliteeti ehk siis aeglaseid süsivesikuid. Need ei vii veresuhkrut kõrgele, hoiavad kauem küllustunnet ning imenduvad aeglasemalt. Kiired süsivesikud on vastupidised ehk muutuvad kiiresti suhkruks, viivad veresuhkru lakke. 


Valgud: on taimsed ja loomsed valgud. Tarbima peaks mõlemaid, aga loomset vähem, sest ta kurnab  liialt organismi, aga sealt saame asendamatuid aminohappeid. Taimset seevastu on lihtsam seedida ja seal on palju vajalikke aineid. Seega peaks vahekord olema tasakaalus.

3) Makrotoitainete vahekord on oluline asi, mida järgida!

Erinevates lisandites on makrotoitainete vahekord erinev. Näiteks on massilisajas rõhk süsivesikutel ning valgud on tahaplaanile jäetud. Tavaliselt on suhe üks kolmele. Vastupidine efekt on valgupulbris, kus on valgu protsent suur ja süsivesikud pea olematud. 

Jällegi tuleb valida makrode vahekord vastavalt eesmärgile.

4) Kas on lisatud suhkruid ja muid ained?

Tavaliselt juhtub see, et kasutame toidulisandeid, kus teame süsivesikute ja valkude osakaalu, aga ei tea ülejäänud komponente. Seega ei ole see üllatus, kui tuleb välja, et erinevaid lisaaineid on samuti palju ning kõik ei pruugi head olla. Näiteks maitsetatud pulbrid sisaldavad suures koguses suhkrut.

5) Kas oled allergiline millegile?

Vaata kindlasti üle, kas lisand sisaldab toitaineid millele võid olla allergiline. Õnneks on olemas erinevad alternatiivid, tänu millele saad vajalikud ained kätte, aga lihtsalt teise tootega. Näiteks paljud valgujoogid sisaldavad laktoosi, aga on võimalus valida laktoosivaba.

6) Hind

Erinevad toidulisandid on erineva hinnaga. Kuna see maailm on suur ja lai, siis hinnastamine on erinev ning tootjaid on palju. Hinnad on väga erinevad. Näiteks algavad proteiinid 9 eurost ning võivad välja minna 60+ euroni. Täpselt oleneb see valgu kvaliteedist ning pakendi suurusest.

Kõige parema vaatepildi saab kasutades hinnavõrdlust. Tänu sellele on võimalus koheselt võrrelda omavahel erinevaid tooteid, nende sisaldusi ning maksumust. Lisaks tasub uurida tagasisidet inimestelt, sest tänu sellele saab proovida ja katsetada uusi tooteid.

Kokkuvõte

See kuidas valida toidulisandeid algab eesmärgi paika panemisest. Ilma selleta võib minna lihtsalt poodi ja võtta seda, mis tundub hea. Kuid jäta meelde, et erinevad lisandid ei ole odavad ning iga kuu mitukümmend purki erinevaid proteiine, massilisajaid ja kreatiine pole ka mõistlik ega jätkusuutlik. 

Mõtle läbi, mis on eesmärk, siis vaata mis toidulisand aitab seda eesmärki saavutada, mida on vaja tarbida. Kui tead kõike eelnevat, siis tuleb valida sobilik tootja ning võidki uue teekonnaga alustada.

Seotud Artiklid