7 parimat vegan valgupulbrit, mida tarbida - infoViking
Parimad-vegan-valgupulbrid

Kui rääkida vegan valgupulbritest, siis turul olev valik on suur ja lai. Suhteliselt keeruline on selekteerida, mis on paremad, mis on halvemad, sest tahest tahtmata ei ole kõik ideaalsed valgupulbrid. 

Küsimus tekib, et mis on need parimad vegan valgupulbrid ning mida need tooted sisaldavad?

Mis on vegan valgupulber?

Vegan valgupulber on toidulisand ehk abivahend, mis aitab muuta vajaliku valgu saamise kergemaks ja lihtsamaks.

Alustame sellest, et teeme selgeks, mis asi see vegan valgupulber siis õigupoolest üldse on. Poes on saadaval kahte tüüpi valgulisandeid: loomsed ja taimsed. Lahti seletatuna üks sisaldab loomseid produkte ja  teine ei sisalda. Loomsed valgupulbrid on turuliidrid olnud pikka aega.

Näiteks vadakuvalk, mis sisaldab piimatooteid, on pikka aega domineerinud turul. See on populaarne kuna sellel on neutraalne maitse, see seguneb kergesti piima ja veega ning samuti on see efektiivne. 

Kuid viimastel aastatel on ka vegan valgupulbrid enda populaarsust kasvatanud. Vegan valgupulbrit saab valmistada praktiliselt igast kaunviljast, seemnest või teraviljasti. 

Seega on see suurepärane viis iga päevase valgu vajaduse rahuldamiseks, eriti kui sul on raskusi taimse toitumiskavaga valgukoguseid kätte saada. 

Mida vaadata taimset valgupulbrit valides?

1) Valkude biosaadavus

See kui kiiresti valk imendub peetakse üheks kõige olulisemaks faktoriks toidulisandi valimisel. Näiteks vadakuvalku, mis ei ole kahjuks vegan toode, peetakse üheks parimaks. Vegani poolelt on soovitatav näiteks hernes, kõrvits, päevalilleseemned ja chia valgud.

2) Toitainete sisaldus

Kui rääkida valgupulbrist, siis on oluline olla kindel, mida toidulisand veel sisaldab. Mõned tooted sisaldavad lisaks valgule ka suuremas koguses süsivesikuid pluss veel erinevaid vitamiine ja lisaaineid. Kui eesmärk on saada puhast valku, siis vaata tootekirjeldusest sisalduse kohta.

3) Kvaliteet

See, kui hästi toode toimib, sõltub suuresti selle koostisainetest. Nagu iga toidulisandi puhul on soovitatav valida see, mis on valmistatud puhtast kvaliteetsest koostisosast. See hõlmab tooteid, mille koostis ei sisalda sünteetikat ega täiteaineid. 

7 Parimat vegan valgupulbrit

1. Herne proteiin

Enamasti ei valmistata herneproteiini rohelistest hernestest, vaid kollastest lõhestatud hernestest.

28- grammine portsjon maitsestamata herne valgupulbrit sisaldab sõltuvalt tootjast umbes 21 grammi valku ja ligikaudu 100 kalorit. Nagu teistes kaunviljades, on selles vähe asendamatut aminohapet metioniini. Hernevalk on aga eriti rikas aminohapete (BCAA) leutsiini, isoleutsiini ja valiini poolest.

2. Kanepiproteiin

Kanepiproteiin pärineb kanepitaime seemnetest. 28-grammine maitsestamata kanepivalgupulbri portsjon sisaldab olenevalt tootjast umbes 12 grammi valku ja ligikaudu 108 kalorit. Lisaks on see ka suurepärane kiudainete, raua, tsingi, magneesiumi ja alfa-linoleenhappe allikas.

Kanepis on vähe asendamatut aminohapet lüsiini, aga kui süüa regulaarselt kaunvilju või kinoat, saad  selle lünga täita..

3. Kõrvitsaseemne valk

Kõrvitsaseemnetes on suhteliselt palju valku ja tervislikku rasva. Kui seemned pulbriks teha, siis see protsess eemaldab suurema osa rasvast, mis vähendab kaloreid.

28- grammine portsjon maitsestamata kõrvitsaseemne valgupulbrit annab olenevalt tootjast umbes 103 kalorit ja ligikaudu 18 grammi valku. 

Kõrvitsaseemne valk väga toitev, pakkudes suures koguses magneesiumi, tsinki, rauda ja muid mineraale ning kasulikke taimseid ühendeid.

4. Sojavalk

Sojavalk  on täisväärtuslik valk (mis tähendab, et sisaldab kõiki asendamatuid aminohappeid), mis on taimse valgu puhul üpriski haruldane. Samuti on selles palju BCAA-sid, mis toetavad lihasjõudu ja -kasvu.

28- grammine portsjon sisaldab olenevalt tootjast umbes 95 kalorit ja ligikaudu 22 grammi valku.

Sojavalguga on viimastel aastatel tekkinud probleeme. Nimelt on soja USA-s geneetiliselt muundatud (GM). Siiski on saadaval ka mõned geneetiliselt muundamata sojavalgud.

Muud põhjused, miks sojavalk pole nii populaarne, on allergia soja suhtes ja mure võimalike negatiivsete tervisemõjude pärast, nagu rinnavähi risk.

5. Päevalilleseemne valk

Päevalilleseemnetest eraldatud valk on suhteliselt uus toode.

28- grammine päevalilleseemne valgupulbri portsjon sisaldab sõltuvalt tootjast umbes 91 kalorit ja ligikaudu 13 grammi valku.

Päevalilleseemnetes on vähe asendamatut aminohapet lüsiini. Siiski on see hea kõigi teiste asendamatute aminohapete allikas. Lüsiini taseme parandamiseks kombineeritakse päevalilleseemne valku mõnikord näiteks kinoa valgupulbriga..

6. Chia valk

Chia seemned pärinevad Lõuna-Ameerikast pärit taimelt Salvia hispanica. Need on muutunud populaarseks toidulisandiks. 

28- grammine portsjon chia valgupulbrit sisaldab olenevalt tootjast umbes 50 kalorit ja ligikaudu 10 grammi valku. Nagu teistest seemnetest pärinevate valkude puhul, on selles vähe asendamatut aminohapet lüsiini.

Lisaks valgule sisaldab chia pulber ühe portsjoni kohta kuskil 8 grammi kiudaineid, samuti suures koguses mitmeid vitamiine ja mineraalaineid, sealhulgas biotiini ja kroomi.

7. Pruuni riisi valk

Pruuni riisi valgupulbrit on lihtne leida ja see on suhteliselt odav.

Pruuni riisi valk on suhteliselt odav ja see on saadaval pea igas suuremas toidupoes.  28-grammine maitsestamata pruuni riisi valgupulbri portsjon sisaldab olenevalt tootjast umbes 107 kalorit ja ligikaudu 22 grammi valku. 

Kokkuvõtteks 

Muidugi kõige parem variant on teha nii, et vajalikud toitained saaks tavatoidust kätte. Kuid kiire elutempo või kõrge füüsiline aktiivsus teeb teinekord selle väga keeruliseks. Sellisel juhul tulevad appi erinevad toidulisandid.

Meeles võiks pidada, et valgupulbreid ei ole kõige parem kasutada mitte toidukorra asendajana, vaid selleks, et täiendada ülejäänud toitaineid, mida päeva jooksul tarbid. Kui oled teadlik, et sinu toidukorrad on madala valgusisaldusega, siis on valgujook suurepärane viis selle olukorra parandamiseks.

Related Posts