Tsüsteiin - infoViking
   

Tsüsteiin

Tsüsteiin on osa meie immuunfunktsiooni tugevdamisel. Kvaliteetne toidulisand aitab suurendada meie tsüsteiini koguseid kehas. Oleme toonud välja parimad ja soodsamad toidulisandid. Vali parim hinna ja kvaliteedi suhe.

Näitan kõiki 2 tulemust

Mis asi on tsüsteiin?

Tsüsteiin on aminohape, mida meie keha väikeses koguses toodab, aga vajab selleks teisi aminohappeid. Tegu on olulise ainega valgu tootmiseks ja muude metaboolsete funktsioonide toimimiseks. Täpsemaks minnes, siis on see on küünte, naha ja juuste peamine valk. Aminohape tsüsteiin on oluline kollageeni tootmiseks. See mõjutab naha elastsust ja tekstuuri. 

Mis on L-tsüsteiin?

Tsüsteiini kõige tuntum vorm on L-tsüsteiin. L-tsüsteiini toodab inimorganism väikestes kogustes, samuti saab seda valgurikkast toidust ja toidulisanditest.

Koos kahe teise aminohappe, glutamiini ja glütsiiniga, on L-tsüsteiin vajalik glutatiooni peamise antioksüdandi valmistamiseks. Samuti osaleb see glutamaadi taseme reguleerimises, mõjutades kesknärvisüsteemi neuroneid. L-tsüsteiin on tavaliselt glutamiini tootmiseks kõige lühem aminohape, seega on oluline, et saaksime seda aminohapet piisavalt. 

L-tsüsteiini kõige olulisem roll on glutatiooni taaselustamisel, mis on üks võimsamaid antioksüdante kehas. See on keha kõige olulisem antioksüdant, kuna asub rakus, muutes selle oluliseks terve immuunsüsteemi säilitamiseks ja rakukahjustuste vastu võitlemiseks.

Kuidas aru saada, et meil on tsüsteiini puudus?

Kui meil on L-tsüsteiini puudus, siis see võib põhjustada immuunsüsteemi nõrgenemist, mis omakorda aeglustab vigastustest ja erinevatest haigustest taastumist. Lisaks annab meie keha veel märke sellest, et meil võib olla sellest aminohappest puudust. Märkideks on rabedad küüned, akne ja armkude.

Kuid lisaks erinevatele toiduainetele leidub seda paljudess toitudes, mida me iganädalaselt süüa võiksime. Näiteks seakarbonaad, veiseliha, kana ja tuunikala on kõik head allikad. Nii ka kaerahelbed, munad ja jogurt.

Mis on tsüsteiini eelised?

1) Toetage immuunfunktsiooni

See on ka L-tsüsteiini kõige tuntum funktsioon ehk ta parandab antioksüdantide võimet glutatiooni säilimise kaudu. Teisisõnu aitab L-tüsteiin tõsta gluatatsiooni taset, tänu millele paraneb meie immuunfunktsiooni võime. See on oluline kuna võib aeglustada vananemisprotsessi ja aidata ennetada või ravida mitmeid tõsiseid terviseprobleeme. 

2) Toetab meie hingamisteid

Lisaks sellele, et L-tsüsteiin on oluline immuunfunktsioonides on see kasulik ka kopsudele. Täpsemaks minnes  see aitab hoida normaalset lima paksust hingamisteedes. See on oluline kui esineb allergiaid või hingamisteede haigusi nagu näiteks bronhiit.

3) Parandab seedimisvõimet

L-tsüsteiin parandab meie organismi seedimisvõimet. Mida vanemaks me muutume, seda rohkem võib esineda igasuguseid seedimisprobleeme. Sagedasti on näiteks maos madal happelisus. Tsüsteiin aitab selle vastu.

Tüsteiini kasutamine

Tsüsteiini saab tarbida mitut erinevat moodi. Selle jaoks on tehtud toidulisandid, mis on saadaval kapslitena, pulbritnea ja ka pihusitena. Lisaks leidub seda sageli ka erinevates valgupulbrites, sealhulgas vadaku- ja taimsetes valkudes. 

Aga selleks, et keha saaks toota aminohapet tsüsteiini, on vajalik piisavas koguses folaati, vitamiini B6 ja vitamiini B12. Neid toitaineid leidub näiteks ubades, läätsedes, spinatis, banaanis, lõhes ja tuunikalas.

Kuigi enamik valgurikkaid toite nagu kana, kalkun, jogurt, juust, munad, päevalilleseemned ja kaunviljad, sisaldavad tsüsteiini, valivad mõned inimesed tsüsteiini tarbimise suurendamiseks toidulisandid.

Kõrvalnähud ja riskid

Kui tarbida L-tsüstiini suurtes kogustes, siis võivad muutuda need meie rakkudele mürgiseks. Näiteks ei tohi toidulisandeid võtta, kui juba kasutad immuunsüsteemi pärssivaid ravimeid. Samuti võivad tekkida erinevad kõrvaltoimed nagu  suukuivus, peavalu, pearinglus, iiveldus ja oksendamine.