Kas toidulisandid aitavad? 4 tõde mida pead teadma! - infoViking
Kas toidulisandid aitavad

Kas toidulisandid aitavad? 4 tõde mida pead teadma!

Pidevalt on käinud ja käib siiani vaidlus selle üle, kas toidulisandid on efektiivsed ja kas neid peaks üldse tarbima. Enamus teavad seda, et toidulisandite kasutamisel on alati mingi tagamõte. Kes soovib lihaseid kasvatada, kes lisatoitaineid, kes soovib asendada enda tavatoitumist kiiretel päevadel.

Mis on toidulisandite mõte?

Mis on toidulisandite mõte

Toidulisandite tarbimine suurendab meie üleüldist toitainete tarbimist. Toidulisandid sisaldavad vitamiine, mineraalaineid, ürte, aminohappeid, ensüüme, valku… jne.

Neid on saadaval erineval kujul, sealhulgas tablettide, kapslite, pulbrite ja vedelike kujul. Teada on see, et toidulisandid ei tohi asendada täisväärtuslikku toidukorda, mis on organismi toitmiseks hädavajalik. 

Paljud toidulisandid sisaldavad ka erinevaid toimeaineid, millel võib olla tugev bioloogiline toime. Näiteks võib olla ohtlik toidulisandite kombineerimine, toidulisandite segamine ravimitega või mõne toidulisandi, eriti A-vitamiini, D-vitamiini ja raua, liiga suur tarbimine.

Olenevalt eesmärgist ja olukorrast on meil toidulisandite kasutamine erinev. Näiteks lihaste kasvatamise eesmärgil tarbitakse palju valgupulbreid ja ka massilisaiaid. Sportlased kasutavad aminohappeid, magneesiumi ja paljud muud, et tankida enda keha vajalike ainetega. Talvistel perioodidel, kus on palju pimedust on D-vitamiini toidulisandi tarbimine olulisel kohal. 

Miks toidulisandeid kasutatakse?

Peamine põhjus miks toidulisandeid kasutatakse on see, et tavatoidust ei saada piisavalt aineid kätte või sihitakse mingit kindlat eesmärki. Peamiselt kasutatakse toidulisandeid spordimaailmas, kus kehalised nõuded on suurenenud ning tava toidust ei piisa.

Toidulisandi mõte on saada neid toiduaineid, millest on puudus. Otseselt ei saa öelda, mis on parimad toidulisandid, sest iga indiviid on erinev ning seega on ka puudus erinevates ainetest. Näiteks on sportlasel vaja rohkem valku, süsivesikuid ning samuti ka erinevaid ensüüme ja aminohappeid. Kui nad toidulisandeid ei tarbiks oleks tavatoidu korral kogused meeletult suured. 

Kas toidulisandid aitavad: 4 tõde mida pead teadma

Kas toidulisandid aitavad neli tode

1) Toidulisandeid on saadaval mitmel erineval kujul

Olgu see pillide, pulbri või vedelal kujul on toidulisandite eesmärk sageli sama: täiendada toitumist, et saada piisavalt toitaineid ja parandada tervist. Need sisaldavad vähemalt ühte toidu koostisosa, nagu vitamiinid, mineraalid, ürdid, taimed, aminohapped või ensüümid. Mõned kõige populaarsemad toidulisandid on multivitamiinide koostises (mis aitab vältida tosina tableti võtmist päevas), kuid neid saab osta ka eraldiseisva toidulisandina.

2) Mõned toidulisandid on tõhusad, teised aga mitte

Toidulisandid on populaarsed, kuna need lihtsalt toimivad ja neid on äärmiselt mugav tarbida. Küsimus tekib milliseid toidulisandeid kasutada? Toome paar näidet populaarsematest toidulisanditest:

  • Vitamiin B12, mis aitab hoida närvi- ja vererakke tervena.
  • Foolhape, mis võib rasedatel naiste vähendada sünnidefekte.
  • D-vitamiin, mis tugevdab luid.
  • Kaltsium aitab ravida ja ennetada luude hõrenemist ning vältida ja hoida kontrolli all kõrget vererõhk
  • C- ja E-vitamiinid, mis ennetavad rakukahjustusi
  • Kalaõli, mis toetab südame tervist
  • A-vitamiin, mis võib aeglustada nägemise kadu vanusega seotud kollatähni degeneratsioonist
  • Tsink, mis edendab naha tervist ja aeglustada nägemise kadu vanusega seotud kollatähni degeneratsioonist

3) Toidulisandid ei ole alati ohutud

Enamikul juhtudel ei kujuta erinevad toidulisandid terviseriske. Kuid siiski on oluline olla ettevaatlik, kui tarbid midagi ekstra tavatoidule.

Alati ei ole teada, toidulisandite mõju teatud seisundite korral või teatud ainet segunemisel. Mõningaid toidulisandeid ei ole testitud ka rasedatel, imetavatel emadel ega lastel ning võib tekkida vajadus võtta täiendavaid ettevaatusabinõusid.

Mõned toidulisandid võivad sisaldada koostisosi, mida ei ole etiketil loetletud ja need koostisosad võivad olla ohtlikud. Teatud tooteid turustatakse toidulisanditena ja need sisaldavad tegelikult retseptiravimeid – ravimeid, mis ei ole toidulisandites lubatud.

4) Toidulisandid ei tohi asendada tervislikku toitumist

Tõsi ta on, et toidulisand ei tohi asendada tavapärast toitumist. See on lihtsalt lisand, mis on mõeldud mingi aine või toiduaine puuduse korvamiseks. Ükskõik, mis sinu eesmärk toidulisandite tarbimisel on, siis peamine päevane toitainete kogus peab tulema tavatoidust.

Seega ei tasu alahinnata enda põhitoidukordi, sest need mängivad olulist rolli üleüldiselt!

Vitamiinid ja mineraalid on olulised, et aidata kehal areneda ja toimida nii, nagu peaks. Kui enamik inimesi saab tervislikult toitudes kätte kõik, mida soovitatakse, siis teised vajavad veidi täiendavat toitaineid. Siin tulevad mängu toidulisandid – pakkudes tuge, mida keha vajab tervena püsimiseks.

Kas peaksid toidulisandeid tarbima?

Kas peaks toidulisandeid tarbima

Esimese asjana küsi endalt, kas sul on üldse vaja toidulisandeid? Kõige lihtsam on teha vereanalüüs, mis näitab ära, mis seis sul kehas on. Vastasel korral on lisandite võtmine täiesti juhuslik ning sageli mõttetu kuna saad toidust vajaliku kätte.

Nüüd kui oled sportlane või keegi, kes teeb harrastuse mõttes palju trenni, siis peab samuti enne vaatama üle enda toidulaud, kas on üldse vaja tarbida midagi lisaks. Tõsi ta on, et teinekord võivad sellistel inimestel minna toidukogused meeletult suureks ning ainuke viis kuidas saada kõik vajalikud ained kätte on tarbida massilisajaid ja valgujooke.

Olenevalt, mis on sinu eesmärk ja kuidas on sinu toitumine, vastavalt sellele saad teha korrektuure enda lisandite tarbimises. Pole mõtet ju niisama süüa sisse endale tablette, kui tegelikult selleks mingit vajadust ei ole.

Kokkuvõte

Kui küsida, kas toidulisandid aitavad, siis vastus on jah aitavad. Kuid ainult lisanditele toetuda ei tasu vaid koos sellega on äärmiselt oluline tervislik ja täisväärtuslik toitumine. Pea meeles, et toidulisand on vaid vahend mingi puudujäägi korvamiseks, mitte kogu toitainete asendamiseks.

Related Posts