Parimad toidulisandid

Parimad toidulisandid ning kuidas need sind igapäevaselt aitavad!

Sõnaga toidulisand on iga inimene tuttav ning suurespildis mõeldakse nende all aineid, mis aitavad mingil määral meie igapäevast toitumist mitmekülgsemaks muuta. Toidulisandeid on väga palju erinevaid ning igaüks täidab mingit kindlat rolli. 

Parimad toidulisandid on tavaliselt erinevad vitamiinid, mineraalid, aminohapped või kiudained. Lisaks võivad toidulisandid olla veel rasvhapped või hoopiski erinevad taime- ja ürdiekstraktid. Tervislik on tarbida ainult neid toidulisandeid ja vitamiine, mis on päriselt ka looduses loomulikul kujul täiesti olemas. 

Kindlasti tuleb teada seda, et isegi parimad toidulisandid ja nende tarbimine suurel määral ei asenda mitte mingit moodi mitmekülgset tervislikku toitumist. See tähendab seda, et toidulisandid on lihtsalt abimehed ning tegelikult peab iga inimene oma toidulaual olevaid toite pidevalt jälgima. 

Toidulisandid on väikesed abimehed, kes aitavad meil mingite ainete kogust tõsta või siis tavalisele toidule natukene juurde aidata. Toid ja toidulisandite tasakaal peaks olema balansis ning sellisel juhul on tegu kõige mõistlikuma ja tervislikuma toitumisega. Veel peaks mõtlema sellele, et toidulisandeid ei tarbita lihtsalt ilmaasjata, sest vastasel juhul võib positiivne mõju olla hoopis negatiivne. 

Millised on parimad toidulisandid lihaste kasvatamiseks?

Parimad toidulisandid

Kui oled aktiivne trennitegija, siis nõuab sinu keha ka pidevalt kvaliteetset toitu ja muid vajalikke toitaineid, sest vastasel juhul on keha defitsiidis ning treeningutel pole mingisugust mõju. Toit ja toidulisandid on justkui ehitusplokid, mille pealt keha saab endale paremat füüsilist vormi laduda. 

Üldiselt on treeningul toidulisandite tarbimine mõistlik viia kooskõlla just sinu trenni eesmärgiga. Üldiselt on soovitatav valida just toidulisandid, mis aitavad sul treeningutel jõuda enda eesmärgini. Tänapäeva teadus on tähendanud, et parimad toidulisandid mängivad soorituses võtmerolli ning samuti ka taastumisel. Vaatame millised on head toidulisandid näiteks erinevate treeningute korral. 

Proteiin

Tegu on ilmselt igale ühele tuttava sõnaga, mis eesti keeles tähendab nii öelda valku. Proteiin on levinud näiteks pulbri kujul mida segatakse kas vee, piima või hoopis erinevate mahladega. See millega täpsemalt erinevaid proteiini pulbreid segada sõltub suuresti inimese maitse eelistustest. Samuti saab tellida ka erineva maitsega proteiini pulbreid.  

Kuna valk on meie kehas ja lihaste ehituses väga oluline aine, siis on ka teaduslikult ära tõestatud, et valk aitab parandada sportlike sooritusi, kui ka lihaste kasvatamisele. Võibolla ei pruug te sellega hetkel kursis olla, aga tegelikult aitab proteiin kaasa ka kaalulangetusele ja rasvapõletusele. 

Üks proteiinin peamisi protsesse on veel toita keha energiaga ning aidata transportida hapniku meie veres. Ühtlasi aitab kaasa ka glükogeeni ladustamisele, mis vähendab erinevaid lihasvalusid. Lisaks lihasvalude leevendamisele on proteiin ka ideaalne toidulisand, mis aitab suuresti kaasa lihaste taastumisele.  

Kreatiin

Kreatiini puhul on tegu ühe parima toidulisandiga ning samuti ka ühe kõige populaarsemaga. Kreatiin aitab samuti tõsta ja parandad inimese lihas jõudu ja massi, kui ka vastupidavust. Kui minna rohkem detailidesse ning laskuda kreatiini keemilisele tasandile, siis tegelikult on tegu lämmastiku sisaldava orgaanilise happega. 

Tegelikult toodab inimene kreatiini ka loomulikult, aga seda väga väikeses koguses ning sellest tingituna on toidulisandi võtmine väga teretulnud. Peale toidulisandi leiab seda ka lihas. Kreatiini tööpõhimõte langeb tegelikult ATP tasemele, mis tähendab endas adenosiintrifosfaati. 

ATP aitab lihastel toimuda ning mida suurem on ATP varu, seda suurema pingutuse suudab lihas teha. See võib väljenduda näiteks seerjapikkuse või suurema raskuse poolest. Mida suurem on energavaru seda parem ning ühtlasi aitab kreatiin ka ATP-si resütneesida. 

Erinevad massilisajad

Üks parim toidulisand lihasmassi kasvatamiseks on kindlasti massilisaja, kuid sellega ei kasvatata ainult lihast vaid ka üleüldist massi, millega kaasneb märkimisväärne jõu kasv. Peamiselt on sellistes massilisajates oma vahel suhtes süsivesikud ja proteiin. Mass gainer tuleb valida vastavalt teie keha omapärale. 

Nimelt kui inimesel on väga kiire ainevahetus, tuleks valida massilisaja, milles on suurem rõhk pandud just süsivesikutele. Teisestkäest, kui teie ainevahetus on pigem aeglane ning mitte nii ergas, muutuks süsivesikute hulk koheselt rasvaks. Siis tuleks valida toidulisand, mis on pigem suhtestatud proteiini ülekaalule. Üldjoontes aitab massilisaja kahe peamise asjaga, milleks on lihasmassi märkimisväärne kasv ning taastumisprotsessi kiirenemine peale treeningut. 

Parimad toidulisandid kaalu langetamiseks

Parimad toidulisandid

Kaalust alla võtmiseks on olemas erinevad toidulisandid ning selline meetod kogub tänapäeval üha rohkem ja rohkem populaarsust. Inimeste suurt kehakaalu põhjustavad tänapäeval väga paljud erinevad faktorid, kuid peamised on istuv ja püsiv eluviis ning toitumine. Toitutakse ebatervislikult ja tarbitakse suure kaloraaziga toite ja keha ei jõua kõike ära kulutada. 

Aminohapped

Üks väga levinud aminohappe kooslus on BCAA, mis aitab kaalulangetusel jõudsalt kaasa. Kui tavaliselt juhtub see, et inimesed teevad dieeti valesti ning kaalulangetusega kaotatakse ka lihasmassi, siis aminohape sellele juhtuda ei lase. 

Üks BCAA parimaid punkte on, et selles sisalduvad aminohapped kaitsevad kaalulangetuse ajal sinu lihaseid ning ei lase lihasmassil kaduma minna. Nimelt on tegu ühe parima toidulisandiga inimestele, kes soovivad peale massikasvatamist hakata rasva arvelt alla võtma.

Omega 3 

Omega 3 on kindlasti tuttav, kuid tegelikult teatakse seda ka sellise nime all nagu kala õli. Tegelikult võib kalaõli aidata päris mitmel viisil kaalu kaotada ning sellega on ka läbi viidud erinevaid uuringuid. Üks peamisi argumente on see, et omega 3 aitab sul vähendad näljatunnete või tühjakõhu tunnet. 

Kuigi selline lähenemine ei ole mõnes mõttes tervisliku seisukohapealt soovitatav, tuleks siiski vältida enda üleliigset näljutamist ning toituda mõistlikult ja langetada kaalu targalt. Kaalu langetamine ei tohiks olla ainult vähem söömine vaid tervislik on ka natuke ennast liigutada ja sporti teha. Omega 3 on veel üks parim toidulisand liigestele. 

Kaalulangetus valguga

Suurespildis on võimalik valguga kaalu langetada kahel erineval viisil. Esimene variant oleks see, et valk aitab meie kõhtu hästi toita ning läbi selle väldib inimene ülesöömist ning sellega ei kaasne liigseid kaloreid, mis muidu kipuvad juhtuma. Süsivesiku rikkad toidud lubavad meil rohkem süüa ning kui me ei suuda seda kõike ära kulutada, muutub se rasvaks. 

Teisena on põhjuseks see, et proteiini rikkaid toite tuleb rohkem närida ja suus töödelda. See viib meid omakorda selleni, et mida rohkem ja kauem toitu närida või mäluda seda rohkem sinu aju meelest kõht täis ka on. Mis omakorda jällegi pärsib meil ülesöömist ja kõike sellega kaasnevat. 

Parimad toidulisandid taastumiseks

Parimad toidulisandid

Toidulisandid on väga head abimehed trennijärgsel taastumisele, mis on kogu treeningust üks väga oluline osa. Kui keha ei suuda järgmiseks treeninguks piisavalt ära taastuda, tekib ületreenimise oht. Oluline on jälgida veel seda sellepärast, et taastumine on olulisel kohal ka lihase kasvus. 

Magneesium

Magneesium on meie kehas olulisemal kohal, kui sa seda arvatagi oskad. Peale selle, et ta taastab meie keha ka lihtsast väsimusest on see väga hea abimees meie lihaste taastumiseks peale suuremat koormust. Tegelikult on inimese kehas kokku üle 300 reaktsiooni, kus kasutatakse magneesiumi. 

Lisaks lihaste taastumisele avaldab magneesium ka positiivset mõju inimese vererõhule. Magneesiumiga on läbi viidud erinevaid uuringuid ning nendes on selgunud, et selle mõju sportlastele on väga positiivne ning ühtlasi suudab see langetada ka stressi. 

Massilisaja aitab taastumisele kaasa

Eelnevalt käisime just massilisajate teema põgusalt üle ning selgus et suurespildis on kahesuguseid massilisajaid. Ehk koostised mis on suunatud pigem kiire ainevahetusega inimesele ning koostised, mis pigem aeglase ainevahetusega. Kuna massilisaja eesmärk on kasvatada lihast, aitab ta ka suuresti kaasa taastumisele. 

Erinevad massilisajad on väga head just näiteks peale rasket treeningut, sest nii süsivesikud kui ka valgud on mõlemad ühed parimad toidulisandid, mis aitavad meie keha lihastel taastuda. 

Erinevad aminohapped aitavad taastuda

Aminohapete valdkond langeb vägagi laiali ning suurespildis on olemas asendamatud ja asendatavad aminohapped. Sõltuvalt aminohappes on need ühed parimad toidulisandid, mis aitavad kaasa meie treeningu järgsele taastumisele. Kuna taastumine on vajalik just lihase juurdekasvuks tuleb erinevatele aminohapetele suurt rõhku panna. 

Tarbitavad aminohapped tuleks kooskõlastada oma treeninguga ning lõpp eesmärgiga. Näiteks, kas treeningud on pigem vastupidavus alased või hoopis keskendutakse rohkem maksimum jõu tõstmisele ja lihaste kasvatamisele. 

Toidulisandid igapäeva tarbimiseks

Parimad toidulisandid

Toidulisandeid ei pea sugugi võtma ainult siis, kui oled järjepidev treenija või ainult väga aktiivse eluviisiga. Parimad toidulisandid sobivad väga hästi veel inimestele, kes soovivad lihtsalt enda igapäevast toidulauda veidikene rikkamaks muuta ning lihtsalt terved olla. 

D vitamiin

D vitamiin on üks parimaid toidulisandeid ning väga oluline just inimestele, kes elavad põhjapoolusel, sest siin on päike talvisel perioodil kõvasti väiksema efektiivsusega, kui suvel. Suvel saame D vitamiini kätte näiteks päikesest, siis talvel on ideaalne tarbida selle asemel vitamiine. 

D vitamiin on meie immuunsüsteemile väga vajalik ning see on ka põhjus miks see talvel nii oluline on. Peale immuunsuse aitab kaasa veel kaltsiumitaseme balansseerimisele ja toetab ka hambaid ja luid. 

Kollageen

Tegu on ühe väga olulise valguga, mis on vajalik meie lihaste tööks. Mitte ainult ei ole see vajalik lihastele vaid ka luudele, hammastele ja liigestele. Tegu on ühe parima toidulisandiga, sest seda leidub tegelikult ka naturaalselt meie kehas. 

Vanemate inimeste puhul on kollageeni taset veelgi olulisem jälgida, sest vananedes muutub see vähemaks. Kollageeni tase hakkab meie kehas langema peale 25 eluaasta. Kollageen on suur molekul ning see hakkab meie maos lagunema. Toidulisanditest on inimese kehas leiduvale kollageenile kõige sarnasem merekollageen. 

Multivitamiinid

Multivitamiinid on väga universaalsed ning üldjoontes täidavad oma eesmärki väga hästi. Läbi multivitamiinide on võimalik saada väga palju erinevaid aminohappeid ja vitamiine ühest kohast korraga ning sellepärast on tegu ka ühe parima toidulisandina. 

Kui minna toidulisandite tarbimisega täpsemaks ja spetsiifilisemaks on soovitatav näiteks mingi konkreetne toidulisand eraldi juurde võtta. Ehk kui sinu multivitamiinid ei sisalda piisavas koguses D vitamiini, on kasulik see toidulisand eraldi juurde osta.

Seotud Artiklid