BCAA kasutamine

BCAA kasutamine: kuidas muuta treeningud efektiivseks?

Enda füüsilise vormi parandamine nõuab pühendumist ja kannatlikkust. Kõik, mis tõotab seda protsessi kiirendavat võib tunduda ahvatlev. Paljud toidulisandid lubavad ja garanteerivad parema ja kiirema tulemuse. Sama on ka BCAA toidulisandiga,  mis väidetavalt aitab rohkem treenida ja pärast treeninguid kiiremini taastuda.

Mis on BCAA?

Aminohapped on justkui ehitusblokid, mida meie keha kasutab valkude tootmiseks. Ligikaudu 50% asendamatutest aminohapetest lihastes on BCAA-d. Asendamatuid aminohappeid meie keha ei tooda, mis tähendab, et me peame neid sööma või saama mingi toidulisandina.

BCAAd on asendamatud aminohapped. Need koosnevad leutsiinist, isoleutsiinist ja valiinist – ning neid nimetatakse nende molekulaarstruktuuri tõttu hargnenud ahelateks. 

BCAA-d mängivad teie kehas mitmeid ülesandeid. Näiteks osaleda nad veresuhkru taseme reguleerimises, säilitades maksas ja lihastes suhkruvarusid. 

BCAA kasutamine aitab hoida keha anaboolses seisundis pikaajaliste treeningutega.. See tagab, et keha on positiivses aminohapete tasakaalus, mis toetab lihaste kasvu ja taastumist ning vähendab treeningjärgset lihasvalu.

Miks BCAA-d kasutada?

1. Vähendab lihaste valulikkust

Üsna sagedasti annavad lihased valulikkuse näol märku, et treening sessioon on olnud igati korralik. Enim juhtub seda, kui vahetada treeningrutiini ning lihased saavad uue koormuse osaliseks.

BCAA kasutamine aitab vähendada lihaste valulikkust ja kiirendada taastumist, vähendades lihaste lagunemise kiirust ja suurendades lihaste taastumiskiirust.

2. Suurendab lihaste võimsust

Kulturistide jaoks tähendab see, kui palju energiat nad suudavad rakendada raskuse tõstmisel igasse kordusesse. Maksimaalne võimsus on oluline mõõdik jõu sportlastele, kes sooritavad lühikese aja jooksul 90–100 protsenti enda maksimaalsest jõust ja energiast.

Suurem võimsus on lineaarselt seotud sportliku soorituse otsese tõusuga. Kui suudad maksimaalse pingutuse ajal rohkem jõudu rakendada, saad parandada enda näitajaid.

3. Lihaste kasvatamine

BCAA on toidulisand, mille üks paljudest eelistest on nende oluline roll lihaste ehitamise ning siinkohal on eriti oluline leutsiin. Leutsiin stimuleerib insuliini eritumist. Kõrgenenud insuliinitase aitab transportida proteiini lihastesse ja kontrollida kortisooli taset. Kuid kuigi BCAA-del on fantastiline kasu ja need võivad olla lihaskasvu soodustavad tegurid, vajab keha maksimaalsete tulemuste saavutamiseks kõiki 9 asendamatut aminohapet, mida võib leida vadakuvalgu pulbrist.

4. Tugevdab immuunsüsteemi

Tänapäeva elustiil on kiire ning sageli vägagi kurnav. Sellistel aegadel on immuunsüsteemi tähtsus väga oluline. BCAA kasutamine aitab meil tugevdada ja kaitsta meie immuunsust. Need pakuvad soolestiku rakkudele kütuseallikat, võimaldades neil kiiresti taastuda ja seega kaitsta meid kahjulike bakterite või patogeenide eest, mis meid haigeks teevad. 

Millal kasutada BCAA-d?

BCAA-d on olulised toidulisandid kõrge intensiivsusega treeningutest kahjustatud lihaste ehitamiseks ja parandamiseks ning nagu eelnevalt välja tõime, siis need aitavad vähendada lihaste valulikkust.

Tarbimise poolelt peaks seda võtma jõusaalisessiooni ajal või siis vahetult pärast seda.

Seda seetõttu, et BCAA-d aitavad tõhusalt üles ehitada ja taastada intensiivsete  treeningute tõttu kahjustada saanud lihaseid. BCAA-de toime saavutab maksimumi umbes 30–60 minutit pärast tarbimist.

BCAA Pulber vs tabletid

Tavaliselt langevad inimesed kahte leeri. Ühed tarbivad toidulisandit tablettidena ja teised pulbrina. Enne kui teha valik, et kumba võtta, siis tuleks selgeks teha mõlema plussid ja miinused. 

Tabletid

Tablettide puhul on eelkõige rõhutud mugavusele. Kui on teda päevane kogus ja elustiil on kiire, siis saab need lihtsalt endale spordikotti panna ning ei pea muretsema kuidas seda kuhugi mahutada.

Plussid

  • BCAA kapsleid või tablette on lihtne tarbida ja need sobivad ideaalselt kiire elutempo puhul või näiteks matkal olles. Väikesed, kaasaskantavad, eelmõõdetud ja vähe vett vajavad, säästavad absoluutselt aega ja neid on mugav kaasa võtta.
  • Parim osa on see, et erinevalt pulbritest ei vaja tabletid mingeid maitseid ja seega on teie tarbimine loomulikum ja tervislikum.

Miiinused:

  • Üks suurimaid probleeme BCAA tablettidega on õige annuse valimine. Kuna tabletid on standardsetes mõõtmetes, on annuseid raske kohandada. 
  • Teine pillide probleem on imendumisaeg. Kapsli allaneelamisel tuleb väliskate ära seedida, enne kui sisu saaks imenduda. 
  • BCAA kapslid võivad sisaldada täite- või sideaineid, mis tagavad sisu stabiilsuse ja kunstlikud kapslid võivad olla tervisele kahjulikud.

Pulber

Pulbrit kasutatakse enim ning seda segatakse kas kodus või treeningsaalis vastavasse treening topsi või pudelisse. Kui treeningsaalis ringi vaadata, siis näeb paljusid seda tarbimas.

Plussid:

  • BCAA pulbrite parim eelis kapslite eeliseks on, et seda on võimalik grammi täpsusega võtta. 
  • Pulber toimib kiiremini, kui kapslid kuna hakkavad kohe pärast tarbimist imenduma. 

Miinused:

  • BCAA pulber võib tunduda hea ideena, kuid neil on ka oma varjukülg. Pulbrid tulevad tavaliselt suurte purkidena, mis ei pruugi sobida kõikjale kaasas kandmiseks.
  • Täiendav probleem, millele BCAA pulbrite puhul tähelepanu pöörata, on kunstlike toidulisandite ja magusainete kasutamine, mida tavaliselt kasutatakse lahtise konsistentsi ja madala kütteväärtuse säilitamiseks.

Kuidas BCAA-d tarbida?

BCAA-de minimaalne soovitus on naistele 9 g ja meestele 12 g.

Enamik BCAA toidulisandeid sisaldab umbes 7 g BCAA-sid ühe portsjoni kohta. Sellest portsjonist koos toidust saadavate täiendavate BCAA-dega peaks piisama, et enamik inimesi neid soovitusi järgiks või ületaks.

Tarbimise poolelt võid julgelt võtta seda igapäevaselt. Kui kasutate BCAA toidulisandit oma eesmärkide saavutamiseks ja ülalkirjeldatud eeliste kogemiseks, aitab nende igapäevane võtmine tõenäoliselt parimaid tulemusi näha.

Kui sa ei soovi BCAA toidulisandeid vähemalt iga päev võtta, proovi neid võtta treeningpäevadel. 

BCAA võtmine enne treeningut aitab teil treenimise ajal rohkem energiat ja vastupidavust nautida. Kui kavatsed enne treeningut võtta BCAA-sid, tee seda umbes 15-30 minutit enne treeningu alustamist. Kui aga enne võtta ei taha, siis tee seda peale treeningut.

Kokkuvõte

See kas võtta BCAA-d kapslina või pulbrina oleneb suuresti tegelikult inimese enda eelistustest ja võimalustest. Kui oled kiire eluviisiga inimene, siis võib olla tõesti sobib sulle tablettide kujul toidulisandi võtmine. Efekt ja tulemus on sama ning sinu treeningud muutuvad rohkem efektiivsemaks.

Võta seda kas enne treeningut, treeningu ajal või siis pärast treeningut. Proovi leida endale kindel rutiin mida järgid. 

Seotud Artiklid