kuidas valida massilisajaid

Kuidas valida massilisajaid?

Erinevad toidulisandid on muutunud kiires elutempos järjest populaarsemaks ning sageli on need suuresti toidukorra asendaja eest. Massilisaja on üks enimkasutatav toidulisand just aktiivsete sportlase seas, kellel on vaja saada lisa kilokalorid. Küsimus tekib, kuidas valida massilisajaid, kui valik on niivõrd suur?

Mis asi on massilisaja?

kuidas valida massilisajaid

Massilisaja on toidulisand, mis on loodud eesmärgiga võtmaks kaalust juurde. Üldises mõistes sisaldab massilisaja peamiselt süsivesikuid. Toidulisandist saab ühe portsjoni kohta suures koguses kaloreid, mis on justkui toidukordade asendaja.

Kui näete treening toidulisandi pakendil sõna mass, tähendab see peaaegu alati, et tegemist on lihasmassi kasvatamisega, mitte lihtsalt kaalu, rasva ja muuga.

Seega on massi suurendaja toidulisand, mida tavaliselt seostatakse sportlasega/tõstjaga, kes soovib lihaste kasvu kaudu saada suuremaks. Kuid kuna valik on suur tekib küsimus, et kuidas valida massilisajaid? Aga teeme enne selgeks, miks seda üldse kasutatakse. 

Miks seda kasutatakse?

Massilisajaid kasutavad enim sportlased ja aktiivsed inimesed, kes tahavad suurendada enda kehakaalu või asendada enda toidukordi. Tavaliselt on selleks just nö inimesed, kellel on raske kaalust juurde võtta või ei saa nad vajalikku päevast kaloraaži kokku. 

Lihasmassi kasvatamine tähendab seda, et pead sööma rohkem kaloreid, kui tavaliselt ehk rohkem, kui meie päevane vajalik kogus tegelikult on. Palju suurtes kogustes söömine on raske töö. Kuigi see võib tunduda ahvatlev, siis see on aeganõudev ja kulukas. Massilisajad teevad elu natukene lihtsamaks ja pakub suures koguses kaloreid lihtsa joogina. Vedelikku on palju mugavam ja kergem tarbida kui tavapärast toitu.

kuidas valida massilisajaid

Kuidas valida massilisajaid?

Massilisaja valimisel on oluline teada, mida see sisaldab, mis on makrotoitainete suhe ning samuti kvaliteeti. Seda kõike seetõttu, et saadaval on mitmeid erinevaid toidulisandeid ning sageli võtavad need silme eest kirjuks.Tähtis on selekteerida nendest välja parimad.

1) Süsivesikute ja valkude suhe

Kui eesmärk on kasvatada lihasmassi, siis on oluline järgida, et oleks õige süsivesikute ja proteiinid suhe. Ideaalne valem on süsivesikute ja valgu suhe 3:1.

Peale valgu ja süsivesiku suhte peab jälgima süsivesikute kvaliteeti. Me tahame saada liitsüsivesikuid, sest nende seedimine võtab kauem aega, mis annab treeninguks rohkem energiat.

Samuti on oluline, et oleks nii kiiresti, kui ka aeglaselt vabastavaid valke, näiteks:

  • Vadakuvalgud
  • Kaseiin
  • Kaltsiumkaseinaat

Aeglaselt vabanevad valgud, nagu mitsellaarne kaseiin ja kaltsiumkaseinaat, aitavad lihaseid säilitada.Samuti aitavad need vältida lihaste lagunemist söögikordade vahel ja öösel. Kiiresti vabanevad valgud vajavad seedimiseks lühemat aega ja on tõhusamad uute lihaste loomiseks ja lihaste taastamiseks vahetult pärast treeningut.

2) Rasva sisaldus

Rasvad on kaloririkkad. Näiteks 1g süsivesikut on 4 kcal-i aga 1g rasva on 9 kcal-i. Parimad massilisajad sisaldavad 1–2 g küllastunud rasvu portsjoni kohta. Kui aga  massilisajal on ühe portsjoni kohta rohkem kui 5 g rasvasid, siis pigem hoidu sellest.

3) Valkude sisaldus

Proteiin on samuti osa antud toidulisandist. Selliseid massilisajaid väga ei leidu, mis kasutaks ainult ühte tüüpi valke. Tegelikult on tavaline, kui seal on mitu erinevat valguallikat, millest igaühel on erinev imendumiskiirus. See pikendab aminohapete väljutamist vereringesse.

Parimad massi suurendajad kombineerivad tavaliselt selliseid valke nagu:

  • Piimavalk
  • Muna valk
  • Sojavalk

Piimavalke on omakorda mitut eri tüüpi- Nende erinevused seisnevad peamiselt nende imendumiskiiruses:

  • Valgu isolaat
  • Vadakuproteiin
  • Hüdrolüüsitud valk

Päeva jooksul vajame pidevalt erinevaid aminohappeid , et toita oma lihaseid, et need saaksid areneda ka siis, kui me ei söö. 

4) Seede ensüümid

Kui tead juba eos, et kalduvus on puhitustele, vali seede ensüüme sisaldav massilisaja. Need toetavad seedimisprotsessi, nii et pärast toidulisandi võtmist ei tunne sa ennast ebamugavalt. Lisaks võivad seedeensüümid aidata toitaineid paremini omastada ja anda kehale kütust, mida ta vajab intensiivseks treeninguks.

5) Suhkru sisaldus

Üks lihtsamaid viise kalorite lisamiseks on suhkru lisamine. Kuid massilisaja valimisel lähtu eelkõige kvaliteetsetele allikatele nagu valgud, rasvad ja süsivesikud. See tähendab, et sellele ei ole lisatud ei suhkruid ega kunstlikke maitse-, värv- ega säilitusaineid.

6) Bränd

Osad inimesed tarbivad kindlate brändide massilisajaid. Peamine põhjus selleks on usaldusväärsus. Ka meil Eestis on tuntumad toidulisandite tootjad. Kui soovid mingi uue brändi või toote peale minna, siis tee enne põhjalik uurimine nii ettevõtte enda kohta, kui ka toote kohta.

kuidas valida massilisajaid

Millised on parimad massilisajad?

Kui mõelda, et kuidas valida massilisajaid, siis tuleb enne selgeks teha miks seda üldse vaja on. Kui teed endale selgeks eesmärgid, tead mida tahad saavutada, siis on ka toidulisandi valimine tunduvalt kergem.

1)Kalorisisaldus

Üldiselt pakuvad massilisajad minimaalselt 500 kalorit, kuid neil võib olla palju rohkem, ulatudes umbes 1300–1500 kalorini. Kui treeningud on intensiivsed, siis pead kindlasti tarbima palju rohkem kui 2500 kalorit (meestel) ja 2000 kalorit (naistel). 

2) Hinna ja kvaliteedi suhe

Ilmselgelt on massilisaja hind oluline, kuid sama oluline on süveneda üksikasjadesse, et näha, mitu portsjonit saab ühest pakist. See, mis poes esmapilgul võib tunduda soodne, võib osutuda kokkuvõttes kulukaks. Osad soodsad toidulisandid nõuavad suuremaid koguseid portsjoni kohta, mis kokkuvõttes läheb lõpuks kallimaks maksma. 

Üldiselt algab massilisajate hind umbes 10 eur kilo ja ulatub kuni 20 eur  kilo kohta. Masslisaja ühe portsjoni suurus on tavaliselt 150g-250g, kuid see võib olla ka 350g. 

3) Makrotoitained

Paljud massilisajad kasutavad vadaku- ja kaseiinivalgu segu. Esimene imendub kiiresti ja teine aeglaselt. Seega parim massilisaja sisaldab isolaati või kontsentraadi ja isolaadi segu.

Süsivesikute poole pole vaja ainult suhkrut, isegi kui see aitab pärast intensiivset treeningut kaloreid koguda ja energiavarusid täiendada. Otsi liitsüsivesikute allikaid, nagu kaerapulber, et saada rohkem kiudaineid.

kuidas valida massilisajaid

Kokkuvõte

Massilisajad on elupäästja juhul, kui päevast kaloraaži ei saa kuidagi täis ning eesmärk on kasvada lihasmassi. Kuna paljudel sportlastel on päevane kaloraaži väga kõrge, siis tavatoiduga seda kõike korvata on väga keeruline. Küll on oluline valida endale kvaliteetne toodang. Seetõttu tee enne valiku tegemist veidi uurimist.

Seotud Artiklid