Milline on tauriini mõju, meie kehale? - infoViking
tauriini mõju

Tauriin, tuntud ka kui L-tauriin, on väga populaarne orgaaniline hape, mis esineb looduslikult inimkehas.

Tauriin, mida leidub paljudes toiduainetes ja on ka energiajookide silmapaistev koostisosa, mis võib pakkuda mitmesuguseid tervisega seotud eeliseid.

Mis asi on Tauriin?

Tauriin on aminohape, mida leidub kõigis teie kudedes. See on sapi koostisosa. Tauriin on vajalik teie elundite ja süsteemide, sealhulgas närvi- ja immuunsüsteemi hästi toimimiseks.

Erinevalt enamikust teistest aminohapetest ei kasutata seda valkude ehitamiseks. Pigem klassifitseeritakse see tingimuslikult asendamatuks aminohappeks.  Seda leidub peamiselt jämesooles, kus see tekitab sapisooli, mis mängivad seedimisprotsessis olulist rolli. Tauriini leidub organismis üsna palju ja see moodustab ligikaudu 0,1% kehamassist. Kuigi see võib tunduda minimaalne, on see anatoomia suuremas plaanis oluline.

Keha võib toota tauriini ja seda leidub ka mõnes toidus. Siiski võivad teatud inimesed, näiteks need, kellel on teatud haigusi, nagu südamehaigus, diabeet või siis ranget taimset dieeti järgivad inimesed võivad oma taseme kontrolli all hoidmiseks tarbida tauriini toidulisandeid.

Milleks Tauriini kasutatakse?

Kuigi seda toodetakse organismis looduslikult, võib võrreldes teiste looduslike hapetega tauriini puuduse tekkimine olla üsna lihtne, mistõttu paljud otsustavad suurendada oma tauriini tarbimist toidulisandite kasutamise kaudu.

Sportlased valivad sageli tauriini, kuna sellel on tugev teaduslik seos suurenenud sportliku võimekusega, eriti neil, kes kannatavad südame-veresoonkonna probleemide all. Tegelikult võivad paljud, kes võtavad tauriini oma sportliku soorituse parandamiseks, omakorda kasu saada sellest, et ärevus väheneb või avastavad, et nad naudivad paremat une kvaliteeti.

Paljud valivad tauriini toidulisandeid nende neuroaktiivsete eeliste tõttu. On tõestatud, et tauriin kaitseb aju vananemise eest ja hiirtega läbi viidud uuringud näitavad, et sellel võib olla isegi kaitsev toime Alzheimeri tõve tekke eest. Lisaks on seda seostatud paranenud neerufunktsiooniga ja parema nägemisega ning see võib isegi aidata vältida enneaegset juuste väljalangemist.

tauriini mõju

Kuidas Tauriin kasulik on?

Tauriin on inimese üldise tervise jaoks ülioluline. L-tauriini eelised on laiaulatuslikud ja toidulisand on osaliselt populaarne selle mitmekülgsuse tõttu. Puhtalt molekulaarsel alusel hoiab tauriin kaltsiumi taset, toetab närvisüsteemi, reguleerib elektrolüüte ja aitab kaasa sapisoolade moodustumisele.

Tauriin mängib rolli mitmetes olulistes keha funktsioonides, näiteks:

  • kaltsiumi taseme reguleerimine teatud rakkudes
  • sapisoolade loomine
  • elektrolüütide tasakaalustamine kehas
  • närvisüsteemi arengu toetamine

Tauriini puudumine kehas võib põhjustada mitmesuguseid terviseprobleeme, sealhulgas:

  • neerufunktsiooni häired
  • arenguhäired
  • silma kudede kahjustus
tauriini mõju

Kuidas tauriini kasutada?

1) Parandab sportlikku sooritust

Tauriin on üks populaarsemaid turul saadaolevaid sportlikke toidulisandeid ja seda kasutatakse laialdaselt nii pulbri, kui ka tableti kujul, samuti leidub seda paljudes energiat ja jõudlust suurendavates jookides.

Tauriini mõju on sportlastele kasulik mitmel viisil. See toimib eelisena  alates tõstmisest kuni sprindini välja. Näiteks on uuritud kofeiini ja tauriini kombinatsiooni mõju vastupidavusele. Leiud kinnitasid, et kofeiini ja tauriini järjepidev kasutamine kahe nädala jooksul parandas vastupidavust.

Lisaks leiti katsetega, et tauriin vähendas märkimisväärselt laktaadi akumuleeritud kontsentratsiooni pikkade jooksudistantside jooksul. Laktaadi ehk piimhappe kogunemine tekib siis, kui lihastes ei ole piisavalt hapnikku glükoosi ja glükogeeni lagundamiseks. Pikas perspektiivis kaitseb see ka lihaseid oksüdatiivse stressi eest ja vähendab rakkude lagunemist.

2) Vähendab ärevust

Tauriin vähendab ärevust, suurendades GABA sisaldust, ning samas vähendab ka glutamiini liigset taset, mis on seotud ärevuse põhjusega.

GABA on aju peamine rahustav neurotransmitter ning see on oluline meelerahu jaoks. Tauriin aitab seda ainet suurendada meie kehas.

Tauriin võitleb lisaks sellele ka ühe peamise ärevuse põhjusega: halva unega. Ebapiisav uni põhjustab ärevust. Need, kes tarbivad tauriini toidulisandit magavad paremini, kuna see stimuleerib ajus GABA retseptoreid.

Oluline märkida, et energiajoogi tarbimine ei ole tõhus viis ärevuse leevendamiseks ega unerežiimi parandamiseks. Seda seetõttu, et energiajoogid sisaldavad palju muid koostisosi ja tavaliselt palju kofeiini, millel on tegelikult vastupidine mõju. Tauriini tarbimine sellisel kujul hoiab teid tõenäoliselt ärkvel ja võib hoopis põhjustada ärevust, seega on kõige parem hankida tauriini pulbrist või tabletist.

3) Hoiab ära juuste väljalangemise

Üks üllatavamaid L-tauriini eeliseid on see,, et ta aitab enneaegse juuste väljalangemise vastu.

Tauriin aminosulfoonhape. Seda tüüpi happed toodavad kehas valku, sealhulgas keratiini, mis on juuste peamine komponent. Keratiinipuudus põhjustab juuste väljalangemist, kuid tauriin lahendab selle probleemi, täiendades keratiini tootmise eest vastutavaid alusmaterjale. Sel viisil ei ole tauriin suurepärane mitte ainult juuste väljalangemise ennetamiseks, vaid soodustab ka uute juuste kasvu.

Lisaks tauriin vähendab ärevust, siis tänu sellele on juuste tervis ka parem. Kuna unetust on pikka aega seostatud enneaegse juuste väljalangemisega.

4) Aitab kulturismiga tegelevaid inimesi

Tauriini toidulisandid on kulturistide seas tohutult populaarsed, eelkõige tänu toidulisandi lihaseid toetavatele omadustele ja tõhususele.

Esimese asjana tuleb tähelepanu pöörata sellele, et lihtsalt tauriinirikka toidu tarbimisest ei piisa lihaste kasvatamiseks. Selleks tarbivad kulturistid seda sageli, kas tablettide või pulbri kujul, millest viimane on eelistatavam lihtsalt seetõttu, et see sisaldab rohkem tauriini, mis imendub kiiremini.

Lisaks on kõigil aminohapetel oluline roll lihaste paranemisel, taastumisel ja kasvul. See mitte ainult ei tähenda, et treeningut ei sega krambid ega valulikkus, vaid ka lihased taastuvad kiiremini.

5) Parandab südame tervist

Selles valdkonnas on tehtud ulatuslikke uuringuid ja need kõik on andnud positiivseid tulemusi, mis viitavad sellele, et tauriinil on sügav mõju südamele ja see võib oluliselt mõjutada neid, kes kannatavad südame-veresoonkonna probleemide nagu kõrge vererõhk, kolesterool ja südamehaigused.

Tauriin on kasulik südamele, parandades arterite tervist. See toob kaasa vererõhu languse, verevoolu paranemise ja südame kudede tervisliku hapnikuga varustamise.

tauriini mõju

Tauriini tarbimine

Kõige tavalisemad tauriini annused on 500–2000 mg päevas. Lihtsaim ja kulu tõhusaim meetod selle saavutamiseks on toidulisandid. Kuigi tauriini saab looduslikult lihast, piimatoodetest ja kalast, ei tarbi enamik inimesi piisavalt, et täita vajalikke nõudeid.

Kokkuvõte

Tauriini mõju meie tervisele on väga laialdane. Mõned teadlased nimetavad tauriini “imeliseks molekuliks”, kuna vähesed toidulisandid pakuvad nii palju potentsiaalseid tervise- ja jõudluskasu.

Ükskõik, kas soovid oma tervist parandada või sportlikku sooritust optimeerida, võib tauriin olla vajalik toidulisand mida tarbida.

Related Posts