Ideaalkaalu kalkulaator: mis on Sinu ideaalkaal? - infoViking
Ideaalkaalu kalkulaator

Ideaalkaalu kalkulaator: mis on Sinu ideaalkaal?

Üks suurimaid peavalu tekitajaid elu jooksul võib olla meie kaal. Kord on see liiga suur, kord liiga väike. Teinekord peame keelduma oma lemmik koogist või söögist, kuna tahame kaalust alla võtta. Kõike seda selle nimel, et hoida või leida enda ideaalkaal. Kuigi ideaalkaalu jaoks on kindel vahemik, mis näitab meie tervislikku seisundit, siis alati ei pea seda numbrit 100% tõega võtta.

Mis asi on Ideaalkaal?

Ideaalkaal on meie kõigi jaoks veidi teistsuguse tähendusega. Ideaalkaalu puhul on kaks tegurit: üks on see, mis inimene ise tahab, et oleks see ideaalne vahemik ning teine on see, mida näitab selleks mõeldud kalkulaator

Kui ei ole ise päris kindel, et mis võiks olla ideaalkaal, siis selle jaoks on olemas kalkulaator. See aitab määrata pikkuse ja soo põhjal ideaalse kehakaalu. 

Ideaalse kehakaalu teadmine ja selles vahemikus olemine on üks viis tervislikuma elu poole. Ülekaalulisus või siis alakaalulisus põhjustavad enamiku elustiiliga seotud haigustest.

Ideaalkaalu kalkulaator on kasulik tööriist inimese antud pikkusele sobiva kaalu kontrollimiseks. Kalkulaator on soopõhine, kuna mehed on teatud pikkusega võrreldes naistega raskemad.

Ideaalkaal varieerub indiviiditi ning see sõltub nii pikkusest, kaalust, vanusest, soost jne. Nüüd kui rääkida arvudest ehk mis on ideaalkaal kalkulaatori mõistes, siis see on tegelikult meie pikkuse ja kaalu suhe. Ideaalne vahemik on, kui kehamassiindeks jääb 18,5-25 sisse. Mida nüüd ei tasu teha on võtta seda arvu 100% tõetruuna, sest erinevaid mõjutajaid selles osas on suhteliselt palju.

ideaalkaal

Millest oleneb ideaalkehakaal ja mis seda mõjutavad?

Kehakaaluga tahab iga inimene olla perfektses vahemikus. Ega siis igasugused dieedid ei ole niisama vaid need on ikkagi põhjusega, et aidata kiiresti saavutada ideaalkaal. Kaalust alla võtmise protsess ei ole üldse teab mis lihtne ning need, kes on dieete proovinud teavad ka, et kaalu hoida on isegi raskem, kui seda alla võtta.

Mida aga tasub meeles püsida on tõsiasi, et ideaalkaalu ei saa vaadata alati numbrina. Sest tahest tahtmata ei näita kaalul olev number alati õiget asja. Miks see nii küll juhtub, et kaal näitab ühte aga tegelikkus on hoopis teine? Sellel on hea põhjus ja selleks toome näite: oletame, et sa oled sportlane, kes on suure lihasmassiga. Nüüd kui kaalule astuda, siis selle numbri järgi peaksid sa olema ülekaaluline, aga tegelikult sa seda ei ole.

Mis on need erinevad mõjutajad?

1) Sugu – mehed ja naised ei ole sama kaalukategooriaga. Kuigi naine võib mehega olla sama pikk, siis tavaliselt on ta ikkagi tunduvalt kergem kui mees. Peamiseks põhjuseks on meeste ja naiste lihasmassi erinevus. Meestel on suurem lihasmass ning lihased kaaluvad rasvast rohkem. 

2) Vanus – see ei ole teab, mis suur määraja ja mõjutaja, aga kahjuks nii on, et mida vanemaks me saame, siis seda väiksemaks muutub ka lihasmass. Samas on kergem koguda ka keharasva, sest liikumine väheneb ning elustiil muutub rohkem istuvamaks. Aga see ei tähenda, et alati nii peaks olema. Füüsiline aktiivsus ja tervislik toitumine võib säilida terve elu.

3) Meie kehatüüp – osadel inimestel on lihtsam kaalust juurde võtta ning osadel pole vahet, mida nad ka sööksid kaal lihtsalt ei tõusa. See on tingitud ka sellest, mis on meie kehatüüp. Need jagunevad kolmeks: mesomorfiks, endomorfiks ja ektomorfiks.

4) Elustiil ja spetsiifiline olukord – see on üks suurimaid mõjutajaid kehamassiindeksil üldse. Mida see tähendab? Sportlase kehamassiindeks võib olla suurem, kui tavainimesel aga see ei tee teda ülekaaluliseks. Samuti on lastel ideaalkaalu suhe teine, kui täiskasvanul ning sama on ka rasedal. 

Ideaalkaalu kalkulaator

Ideaalkaalu kalkulaatorit on iseeneset väga lihtne ja loogiline kasutada. Sisestama pead enda pikkuse, vanuse ja soo ning saadki vajaliku vastuse. Neid vastuseid on mitmeid, sest erinevatel aastatel on välja tuldud ka erinevate viiside ja lahendustega, et mis see õige ideaalkaalu  vahemiks siiski on.

Erinevaid ideaalkaalu arvutamise valemeid on kokku neli:

1. G. J. Hamwi valem (1964)

Dr GJ Hamwi valem loodi 1964. aastal ja see on põhimõttel, et kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm pealt pead lisama endale ka 2,3 kg. Kui oled lühem, kui 152 cm, siis jällegi iga 2,5 cm pealt võtad 2,3 kg maha. 

Valem:

Mehed: 152 cm ja 48 kg + 2.7 kg (Kui oled üle 152 cms, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 2,7 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 77,7 kg.

Naised: 152 cm ja 45.5 kg + 2.2 kg  (Kui oled üle 152 cms, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 2,2 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 69,4 kg.

2. B. J. Devine valem (1974)

Mehed: 152 cm ja 50 kg + 2.3 kg (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 2,3 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 75,5 kg.

Naised: 152 cm ja 45.5 kg + 2.3 kg (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 2,3 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 70,9 kg.

3. J. D. Robinson valem (1983)

Dr Robinson täiendas Devini valemit ning sai uue arvutuse.

Valem:

Mehed: 152 cm ja 52 kg + 1.9 kg (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 1,9 kg).
Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 73 kg.

Naised: 152 cm ja 49 kg + 1.7 kg (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 1,7 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 67,8 kg.

4. D. R. Miller valem (1983)

D.R Milleril oli kogu ideaalkaalu kontekstist hoopis teine arusaamine.

Valem:

Mehed: 152 cm ja 56.2 kg + 1.41 kg  (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 1,41 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 71,8 kg.

Naised: 152 cm ja 53.1 kg + 1.36 kg (Kui oled üle 152 cm, siis iga 2,5 cm tagant lisad kaalule 1,36 kg).

Oled 180,5 cm. Siis sinu ideaalkaal oleks 67,1 kg.

Tervisliku kaalu vahemik WHO andmetel

Kuigi eespool on mitmed erinevad valemid, siis on Maailma terviseorganisatsioon (WHO) on välja toonud, et kehamassiindeks peaks olema vahemikus 18.5 – 25 seda nii mehe kui naise puhul. See näitab tervisliku kaalu vahemikku. 

Kui jällegi peab siin meeles pidama eespool väljatoodud nüansse, mis mõjutavad tulemust. Kui sinu kehamassiindeks ei ole seal vahemikus, siis ei ole paanikaks põhjust vaid see on hea võimalus viia enda elustiili sisse väike muutus.

Ideaalkaalu kalkulaator

Kokkuvõte

Ideaalkaal on see vahemik, mida enamus püüavad hoida või saavutada. Tõsi ta on, et tänu sellele saab mingi pildi ette enda tervislikust seisundist. Kuna kui selles vahemikus ei olda, siis järelikult on vaja midagi ette võtta.

Kindlasti ei tasu ideaalkaalu kalkulaatorit, ega seda arvu 100%-lise tõena võtta, sest seda mõjutavad erinevad tegurid. Kuid sellegipoolest on see hea viis saamaks mingisugustki ülevaadet.

Related Posts