Matkamine: varustus, planeerimine ja nipid - infoViking
Matkamine

Matkamine: varustus, planeerimine ja nipid

Matkamine on jõudsalt populaarsust koguv ajaveetmisviis, mida saavad harrastada kõik nii suvel kui talvel, ning mis on paljude arvates sealt saadava naudingu kõrval üks kõige tervislikumaid treeningviise. Istuvale eluviisile ja peamiselt linnapildis mööda veedetud päevadele on matkamine looduses tõelist rahuldust pakkuv vaheldus, mille positiivseid mõjusid on raske ühte artiklisse mahutada. Miks, kuidas ja kus täpsemalt matkata?

Miks on matkamine hea?

Looduse vahelduval maastikul kõndimine paneb südame tööle, luues suurepärase kardiotreeningu.

Nagu enamik kardioharjutusi, aitab matkamine vähendada südamehaiguste, insuldi, kõrge vererõhu, kõrge kolesteroolitaseme ja isegi mõne vähi riski.

Matkamine on raskust kandev treening, mis kasvatab lihasmassi ja aitab ennetada osteoporoosi.Matkamine aitab teil ka oma kaalu hallata.

See on liigessõbralik treeningvorm, mis aitab hoida artriidihaiged liikumises ja liikuvamad.

Veel üks boonus on see, et väljas päikese käes viibimine varustab keha D-vitamiiniga.

II tüüpi diabeediga inimeste jaoks võib matkamine insuliinivajadust vähendada või selle isegi kaotada. Rääkige oma arstiga, kuidas treening võib vähendada teie vajadust ravimite järele.

Matkamine pakub psühholoogilist abi, aidates sageli kaasa lõõgastustundele ja seeläbi heaolu paranemisele.

Kuidas valmistuda matkaks ette?

1) Planeeri rada ette

Enne kui hakkate mõtlema, mida matkamiseks kaasa pakkida, peate otsustama, kuhu täpselt lähete. Parim näpunäide esmakordsetele matkajatele, kes mõtlevad, kuidas matkamisega alustada, on kõigepealt võtta aega, et valida endale parim rada.

Oma raja tundmine viib teid olulise teabeni  eelseisva matka, sealhulgas selle raskuse, pikkuse ja vahemaa kohta. 

2) Ole vormis

Pole midagi hullemat kui ärkamine keset mitmepäevast matka valulike liigeste või, mis veelgi hullem, vigastusega. Seetõttu on matkamiseks füüsiline treenimine – algaja või asjatundja trekkerina – matkaks valmistumise oluline osa. Matka eel on parim, mida saate oma keha heaks teha, valmistada see ette järjestikusteks päevadeks kõndimiseks. 

Treenimisel on mõistlik keskenduda kere- ja jalalihastele, mis kannavad enamus keharaskusest. Kükid, etteasted ja kerge sörk aitavad nende lihaste tugevnemisele ideaalselt kaasa. 

3) Paki kaasa vajalik

Õiget tüüpi seljakoti valimine on matkareisi pakkimise võtmeks. Enamikul ekskursioonidel tuleb kaasa võtta väike 25–40-liitrine seljakott. Pidage alati meeles, et esmatähtsate asjade pakkimisel on oluline olla võimalikult kerge. Sageli pakite oma päevaseljakotti veepudeli, lõunasöögi, vihmavarustuse ja mõned lisaesemed, näiteks päikeseprillid ja lisakihid. Ja kui teie matk sisaldab jõeületust, ärge unustage pakkida oma veejalanõusid ning käterätikut!

Matkavarustus – mida vaja on?

1) Vesi

Joogipudelid või veekott on teie varustuse kõige olulisem ese, mis aitab ära hoida dehüdratsiooni ja hoiab teid rajal mugavalt liikumas. Rusikareegel on, et iga tunni kohta, mille plaanite matkata, pakkige üks liiter vett. Algajad matkajad võivad eeldada, et nad liiguvad mõõdukal rajal umbes kaks miili tunnis (tõusude puhul arvestage rohkem aega), seega võtke neljamiilise matka jaoks kaasas vähemalt kaks liitrit vett. Eriti kuumadel päevadel pakkige kindlasti rohkem.

2) Navigeerimine

Väljas on lihtsam eksida, kui arvate, eriti piirkondades, mida te ei tunne. Esimesel matkal on hea oma marsruudiga eelnevalt tutvuda. Kui teil on vähe kogemusi matkaradadel navigeerimisel, valige populaarne matk, kus kohtate tõenäoliselt teisi inimesi. Kaardirakendused, nagu Gaia GPS, on head kohad marsruudisoovituste leidmiseks. Laadige piirkonna kaardid aegsasti alla, et saaksite neid vaadata isegi siis, kui mobiilsideühendus katkeb, ja veenduge, et teie telefon oleks enne rajale minekut täielikult laetud. Paberkaart ja kompass on pikemaks matkamiseks või rajaväliseks reisiks hädavajalikud, kuid veendu, et oskad neid kasutada.

3) Toit

Parim osa matkamisest? Ilmselgelt suupisted. Matkajad peaksid energia säilitamiseks püüdma tarbida umbes 200 kalorit tunnis. Parim matkatoit ei rikne kiiresti, on pakendatav (ei purune ega pudene pakis) ja toitainetihe. Päevaseks matkaks kaaluge selliseid toite nagu pähklid, kuivatatud puuviljad, granolabatoonid, maapähklivõivõileivad ja teesegu. Teie esimesel matkal on toitumine teisejärguline: pakkige kaasa kõik toidud, mida soovite süüa, isegi kui trenn vähendab teie isu.

4) Päikesekaitse

Kandke enne rajale asumist endale peale päikesekreemi ja pakkige kaasa päeva jooksul uuesti peale kandmiseks. Paki kaasa ka müts ja päikeseprillid või SPF-reitinguga riided. Hea mõte on ka putukatõrjevahend, eriti metsastes piirkondades ja suvisel ajal.

5) Riided

Peaksite matkal vältima puuvilla kandmist – see imeb higi ja vett ega kuivata –, kuid see ei tähenda, et peaksite kulutama raha kallite matkariiete ostmiseks. Esimesel matkal kandke mugavat niiskust imavat riietust. Suvel sobivad jooksupüksid, dressipüksid või joogapüksid ja sportlik t-särk. Talvel alusta soojadest mittepuuvillasetest aluskihtidest, fliisist või villasest vahekihist ja veekindlatest väliskihtidest. Pakkige alati lisariideid, isegi kui arvate, et teil neid vaja ei lähe. Midagi, mis hoiab soojas, kui te liikumise lõpetate ja vihmavarustus peaks alati teie pakis olema. Jahedamatel päevadel või mägedes kaaluge mütsi ja kindaid.

6) Esmaabikomplekt

Esmaabivahendid on üliolulised, et saaksite end või oma matkakaaslasi vigastuse korral ravida. Kandke vähemalt sidemeid, elastset mähist, mida kasutada hüppeliigese väljaväänamise korral, ja valuvaigistit, nagu ibuprofeen. Kaasas kandke ka kätepuhastusvahendit ja midagi haavade puhastamiseks, näiteks alkoholis immutatud lappe.

7) Nuga 

Tõenäoliselt jääb see esimesel päevamatkal teie pakki, kuid multitööriist või taskunuga võib olla kasulik kõige jaoks, alates lihtsast varustuse parandamisest kuni salaami viilutamiseni.

Milliseid jalanõusid matkal kanda?

Esimesel paaril matkal kandke mis tahes tugevaid kinnise ninaga spordijalatseid. (Lihtsalt valige paar, mille määrimine teid ei häiri.) Tossud sobivad enamiku algajate radade jaoks, kuid järskudel matkadel võite hakata soovima veojõuga kingi. Kas olete valmis ostma paari matkajalatseid? Konsulteerige oma kohaliku matkatarvete eksperdiga, kelle teadmised aitavad teil leida ideaalse paari.

Kuhu minna matkama?

1) Mukri raba loodusrada

Eestis on suurepäraseid matkaradu, mida uudistada. Umbes 9000 või 10 000 aastat tagasi tekkinud Mukri raba oli kunagi järv. Arvatakse, et see on üks Eesti vanemaid rabasid. Kas sa teadsid, et Mukri rabas on 14-meetrine vaatetorn ning, et läbi raba viib laudtee. Mukri järv on 2,2 ha suurune ja täis väikesaari. Kes tintmusta vett ei karda, see võib soovi korral raba ka ujumiseks kasutada. Rabas saab marju korjata ja ukri raba on üks väheseid märgalasid Eestis, mida saab läbida ilma jalgu märjaks tegemata. Kui laudtee tundub liialt jalakäijalikuna, võib alati proovida rabas matkamist.

2) Pääsküla raba loodusõpperada

4 km pikkune rada kulgeb mööda pinnase- ja laudradu läbi erinevate metsatüüpide, üle kanalite ja allikate. Männikupoolses osas asub 10 meetri kõrgune vaatlustorn, kus saab jalgu puhata ning vaadet nautida. Rada on kuiva jalaga läbitav igal aastaajal, isegi kevadel ning sügisel. 2 kilomeetri pikkune laste- ja invarada kulgeb suures osas mööda pinnatud teed ja on tervenisti koos platvormidega läbitav lapsevankri, ratastooli või jalgrattaga. Mõlemale raja osale on paigaldatud kohalikku loodust tutvustavad infostendid, mis räägivad ümbritseva kohta põneva loo. Ära telgi ega tee lõket ning võta kindlasti prügi kaasa. Marju ja seeni korja sildadest ja radadest eemal, et ka järgmine jalutaja näeks metsaande. 

3) Tuhu soo ja RMK matkarada

Oidrema-Tuhu soostik on Lääne-Eesti üks suurimaid, aga ka noorimaid soostikke, paiknedes vaid 10 km kaugusel merest. Idapoolset osa kutsutakse Tuhu madalsooks, läänepoolset Tuudi rabaks. Sõjajärgselt püüti küll sood kuivendada, kuid õnneks jäi siiski suurem osa inimtegevusest puutumatuks ning on sellest ajast säilinud suurepäraselt kuni tänaseni. 

Hea teada: Raja alguses asub unikaalne vaatetorn nimega Trepp, mis valmis koostöös Eesti Kunstiakadeemiaga. Matkarada on 950 meetrit pikk ning liikumine toimub laudteel, mis märja ilmaga võib olla libe! Raja läbimisaeg on umbes 1 tund ning soovitav on kaasa võtta kummikud, sest laudtee võib kohati puutuda kokku veega. 

Matkamise nipid

Matkamiseks on mõned üldlevinud nipid, mis võivad õigel hetkel osutuda tõeliselt vajalikuks. Alati on kasulik mõnele tuttavale teada anda, et plaanid minna matkama. Võiksite kokku leppida näiteks kontrollkõne kindlal ajal, et sõber saaks sinu ohutuses veenduda. Kõige parem oleks matkale sõber kaasa võtta – nii muudad matkamise ohutumaks ja lõbusamaks. 

Teiseks oluliseks märksõnaks on lihtsus. Ära võta kaasa liiga palju asju, nii muudad enda elu lihtsalt raskemaks. Matkamine on nauditavam, kui seljakott on kerge. Alati võta kaasa piisaval hulgal vett ja süüa. Ära unusta peale päevast matka ka venitusharjutusi, nii säästad end võimalikest vigastustest ja magad paremini!

Kokkuvõte

Matkamine on tore ajaviide, mida saab harrastada kõikjal, igas vanuses ja iga ilmaga. Matkamiseks ei ole vaja palju, kuid mida parem varustus, seda põnevamaks muutub ka matk. Selle hobiga on võimalik küündida ekstreemsustesse aga ka nautida kodulähedast loodust. Igaüks valib matkamisel ise oma suuna ning just see muudabki matkamise põnevaks!

Related Posts