tervislik eluviis

Tervislik eluviis: 7 nippi kuidas elada täisväärtuslikku elu!

Me kõik elame enda elu nii nagu me seda oskame ning heaks arvame. Meil kõigil erinevad töökohad, erinevad sõbrad ning samuti ka erinevad elustiilid. See kuidas meie elustiil välja kujuneb oleneb kõigest sellest mida me teeme.

Tervislik eluviis on muutunud üha olulisemaks. On levinud ütlus: “Me ohverdame enda tervist selle nimelt, et saavutada edu!” Kui meie suudame hoida läbi pingeliste aegade enda tervist ning hoolitsedes selle eest. Siis tulemuseks on parem tervis ning elu.

Vaatame üle, mis see tervislik elustiil üldse on ning mida peaks tegema selleks, et seda hoida. Toome välja erinevad nipid, mida saad rakendada. Kindlasti paljusid aspekte oled juba kuulnud, aga kordamine ei tee kunagi paha.

Mis on tervislik eluviis?

See on eluviis, mis vähendab riski haigustele ning säästab meie tervist, et elada pikaajalist elu. Muidugi kõik haigused ja terviseprobleemid ei ole ennetatavad. Kuid suurel hulgal haigustest saab vältida enda elustiili valikuga. See tähendab seda, et me jälgime ning oleme kursis enda toitumisega, liikumisega ning ka elu endiga. 

Tervislik eluviis ei tähenda nüüd seda, et peavad olema karmid toitumis piirangud, vältides toite ja tegevusi, mis ei ole head ega kasulikud ning välimuselt peab olema kõhn või muskulaarne. Pigem on oluline hea tunne, suurem energia, parem tuju ning tervis. 

Samuti on see viis elamiseks, mis aitab nautida elu. See ei tähenda ainult seda, et eesmärk on haigusi ennetada ning elada pikalt. Seda ka. Aga samuti olla mentaalselt, füüsiliselt piisavalt võimekas, et nautida mida elul pakkuda on. Me saame teha seda mida soovime ning meie tervis ei ole takistuseks. Tervislik eluviis on meie vaade maailmast. 

Seega tervislik eluviis ei ole ainult tervislik toitumine ning piisav liikumine. See hõlmab endast palju enamat ning tegelikult kaasab endaga palju erinevaid eluliselt olulisi komponente.

Mis on need erinevad viisid, mis mõjutavad meie elustiili? Mis on need 7 tervisliku eluviisi komponendid?

1.Tervislik ja tasakaalustatud toitumine

tervislik eluviis

Toit on meie organismi kütus, tänu millele me suudame olla pidevalt liikumises. Täpselt nii nagu autogagi. Aga oluline on millist kütust me endale sisse tangime ning tänu millele püsib meie organism töökorras.

Tervislik ja tasakaalustatud toitumine on üks olulisemaid aspekte kaitsmaks enda tervist. Rohkem energiat, parem enesetunne, parem tervis, väiksem kaal ning väiksem risk erinevateks terviseprobleemideks. Kuigi võib tunduda, et selle jälgimine on keerukas protsess, siis nii see õnneks ei ole. 

Tervisliku eluviisi puhul on oluline on hoida toitumine mitmekülgne. Näiteks: kui olla tudeng, siis kipub toitumine muutuma väga ühekülgseks, kuna toit peab olema odav ning kiirelt valmiv. Aga tegelikult saavad ka tudengid väga edukalt süüa mitmekesiselt ning rikkalikult.

Nipid mida teha:

  • Valmista enda söök kodus ette – sellisel viisil saad ise täpselt valida mida sööd. Lihtsam vältida liigseid kaloreid, vähem kiirtoidu külastamist, see on odavam ning enesetunne on parem teades, et sul on toit olemas.
  • Jälgi toidu-ainete tabelit: Tähtis on süüa erinevaid toite. Iga päev söö midagi sellest viiest grupist.
    • Teravilja tooted
    • Pähklid, erinevad seemned, õli 
    • Piimatooted
    • Liha, kala, muna
    • Puu-ja köögiviljad
  • Söö väiksemate portsjonitega – ära kuhja enda taldrikut täis ning söö kuni kõht on punnis ja sedasi kolm korda päevas. Pigem vähendada koguseid, aga söö tihedamalt. Selliselt parandame enda seedimissüsteem ning muudame ainevahetuse kiiremaks.
  • Varu aega – kiire maailm, eks?! Võta aega ning söö toitu rahulikult. Pole vaja kugistada kogu toit 1 minutiga sisse nagu oleks tegu võistlusega. Kui me sööme rahulikult, siis me närime toitu paremini läbi, mis aitab seedimisele kaasa.
  • Lisa toidule ka köögi-ja puuvilju – See on oluline, kuna need on täis vitamiine ja mineraale. Aitab hoida täiskõhutunnet, mis vähendab pidevat söömist. Pool taldrikust täida köögi- ja puuviljadega. 

2. Vee joomine 

Vee joomine ning püsida hüdreeritud on üks tähtsamaid tegevusi tervisliku eluviisi saavutamisel. Meie kehad koosnevad üle 60% veest. Kui me ei joo piisavalt, siis kannatab nii meie mentaalne, kui ka füüsiline pool.

  • Vee joomine hoiab meie näonaha noorena
  • Soovitav oleks juua 2 liitrit vett päevas, mis on umbes 8 keskmist klaasi
  • Mida rohkem teeme sporti, seda rohkem peame vee kogust suurendama
  • Tänu veele vabaneme kehasse kogunenud toksiinidest.

3. Liikumine

tervislik eluviis

Nii nagu ka vee joomine on eluliselt tähtis, siis võib öelda, et ka liikumine omab tähtsat rolli. Sageli leiame erinevaid vabandusi, miks mitte ennast liigutada. Me oleme liiga väsinud, liiga hõivatud ja pole piisavat motivatsiooni. Meie elu on muutunud mugavaks ning liikumine on vähenenud. 

Trenni tegemine

See ei tähenda seda, et peame iga päev higistama mitu tundi treeningsaalis. Treeningsaal on hea viis enda vormis hoidmiseks, aga see ei ole ainuke viis, kuidas hoida tervislikku eluviisi. 

Kõige lihtsam viis alustamiseks on minna üks bussipeatus enne kodu maha. Jalutada poodi. Jalutada kooli, tööle. Ole nädalavahetuse aktiivne ja mine matkama näiteks: rabasse. Kõndimine on lihtne ning efektiivne trenn. Lisaks kõigele saab ka kodus edukalt trenni teha. Kasvõi erinevad harjutused kummilindiga, hantlitega või keharaskusega. 

Liitu mõne treening grupiga. Koos treenides on on rohkem motivatsiooni, üksteise toetamist ning lisaks sellele ka kvaliteetsem treening (kui alles alustada). Treener juhendab treeninguid ning tänu sellele on efektiivsus suurem.

Kui tihti peaks ennast liigutama?

Teada tuntud ütlus on, et peab saama iga päevaselt täis vähemalt 10 000 sammu. Igapäevaselt vähemalt 30 minutit ennast liigutada ja hoida aktiivsena on hea viis alustamiseks. See peaks olema miinimum mida teha. 

Kui me liigutame ennast igapäevaselt vähemalt 30 minutit, siis:

  • Tugevdame enda luid, liigeseid, lihaseid. 
  • Meie enesetunne on parem.
  • Parem uni.
  • Alandame enda stressitaset.

4. Magamine

Piisav magamine on võtme tähtsusega tervisliku eluviisi juures, mis aitab meil peale pikka päeva patareid uuesti täis laadida ning tänu millele oleme järgnev päev jälle värsked. Ilma piisava uneta ei suuda  meie aju funktsioneerida kõrgel tasemele, mis mõjutab meie mälu ning üleüldist selget mõtlemist.

Kui palju meil uneaega üldse vaja on?

Oleneb inimesest aga täiskasvanute puhul 7-8 tundi und on piisav. Laste ja noorte puhul on unetundide arv veidi suurem. 

Kahjuks on magamisega, ning sellega seonduvaid probleeme väga palju. Toome välja paar nippid, kuidas saada paremat und:

  • Hoidu elektroonikast enne magamaminekut, kuna need lükkavad meie uinumist edasi. 
  • Hoia toe temperatuur madalam (magamistoas). Jahedamas toas magame me paremini.
  • Ole liikuv – päevasel ajal tee trenni või jaluta. 
  • Loo enda jaoks magamisrutiin – mine magama ja ärka iga päev samal ajal ning seda ka nädalavahetusel.

5. Värske õhu käes käimine

Uuringud on näidanud, et olles väljas ning ümbritsetut loodusega, siis meie energiatase paraneb pea 90%. Loodus on kütus meie hingele. Värske õhk parandab meie immuunsüsteemi, alandab stressi, parandab meie südame tervist ning aitab meid viia lähemale tervislikule eluviisile.

Seega mine õhtul jalutama. Kui on ilusad ilmad sõida rattaga. Nädalavahetusel mine matkama. Tänu õues viibimisele täiendame enda D-vitamiini pagasit, kuna selle tootmiseks vajab keha päevavalgust. Mine välja ja naudi värsket õhku.

6. Vaimne tervis ja stress

tervislik eluviis

Tervisliku eluviisi puhul on oluline nii füüsiline, kui ka vaimne pool. Stress on tänapäeva ühiskonnas järjest enam kasvav probleem. Vaimse tervisega tegelemine on  täpselt sama oluline nagu tegelemine füüsilise tervisega. Tegele enda vaimse poolega igapäevaselt. Hoolitse enda eest ning pane rõhku sellele, et sinu elu oleks tasakaalus.

  • Ole aktiivne – see parandab meie enesetunnet ning aitab sätestada eesmärke.
  • Puhka ja võta pause – alati ei pea kiirustama. Võta korraks aeg maha.
  • Võta aega iseendale – mine üksi jalutama, naudi aega iseenda seltsis.
  • Ole hetkes ära mõtle pidevalt tulevikust ega minevikust. Ole enda mõtetega siin ja praegu.

7. Mõnuainete vältimine

Noored hakkavad alles elu kogemusi saama ning tahavad nautida elu. Kuid halbade ainete ja harjumuste omandamine on sagedasti põgenemine eluliste stressorite ning pinge eest. See on ajutine lahendus ning tegelikult ei lahenda mitte ühtegi probleemi vaid tekitab neid juurde.

Pahadest harjumustest ei ole lihtne lahti lasta, kuid nendega elamine ei tee olukorda kergemaks:

Proovi teha uusi asju, tee endale väljakutse, mine välja ja liiguta ennast, räägi sõpradega, söö tervislikult – kõik eelnev, mis me oleme maininud aitavad vältida halvale teele sattumist. Elu võib meile visata oksi kodarasse, aga kui me suudame enda probleemidele vastu hakata, siis suudame elada ka täisväärtuslikku elu.

Kokkuvõte

Täisväärtuslik elu on miskit mida me kõik soovime. Selleks, et seda saavutada liigu rohkem, jälgi enda toitumist ning ei tohi ära unustada ka enda vaimset poolt. Tundke elust mõnu ja nautige seda! 

Edukus ja kindlus on elus olulised, kuid veel tähtsam on omada oskust elust mõnu tunda. Hoiduge ja tõrjuge masendust ja negatiivsust. Muutke läbi enda tegude, mõtete ja olemuse maailm paremaks kohaks.Nautige tervislikku eluviisi!

Seotud Artiklid