Lihasvalu: 6 peamist põhjust selle tekkimiseks! - infoViking
Lihasvalu

Lihasvalu: 6 peamist põhjust selle tekkimiseks!

Lihasvalud on inimeste seas tohutult levinud ning kõik on mõnel hetkel tundnud lihastes ebamugavustunnet ja valu. Kuna lihaskude katab keha peaaegu tervenisti, on seda valu võimalik igal pool üle keha tunda. Kahjuks ei ole lihasvalul alati ühtset põhjust ning selle välja juurimine võib olla üsna pikk protsess. Tihti esinevad muidugi treenimisest tulenevad vigastused ja ülepingutus, kuid need pole sugugi ainsad põhjused. 

Mis põhjustab lihasvalu?

Peamised lihasvalu põhjused on seotud inimeste elustiili valikute ja treenimisega. Meeles tuleks pidada, et kõiges tuleb hoida tasakaalu ning ühte otsa liigselt tõmmates annab teine alati järgi. 

1) Stress

Stress muudab kehale haigustega võitlemise palju raskemaks, seetõttu tunnevad stressis inimesed lihasvalu seal peituva põletiku või infektsiooni tõttu, millega keha toime ei tule. Stressi sümptomiteks on südame rütmihäired ja suurenenud pulss, kõrge vererõhk, peavalud, värisemine, valu rinnus ja hapnikupuudus. 

Stressiga on võimalik võidelda end pidevalt rahustades, selleks on välja töötatud näiteks mitmeid erinevaid hingamisharjutusi. Samuti aitab stressi vastu looduses viibimine, treenimine ja head suhted lähedastega. 

2) Toitainete defitsiit

Inimene võib hakata tundma lihasvalu ning pingeid siis, kui ta ei saa oma dieedist kätte piisavalt toitaineid. Kuid ka näiteks päikesest saadav D-vitamiin mängib lihaste töös tõeliselt olulist rolli, aidates kehal omastada kaltsiumit. Piisaval hulgal toitainete kättesaamiseks on mõistlik süüa vaheldusrikast dieeti, milles on esindatud kõik toidugrupid. Samuti tasub oma keha toetada vitamiinide ja mineraalidega, mida läheb eriti vaja just talvekuudel. 

3) Veepuudus

Veepuudus ehk dehüdratsioon muudab inimese lihased hellaks. Piisaval hulgal vee tarbimine aitab kehal õigesti funktsioneerida ning ilma veeta hakkavad lihased ning organid streikima. Inimesed peaksid alati olema teadlikud sellest, kui palju vett nad päevas tarbivad. Seda eriti treenides, saunas ning suvekuudel, mil päike lõõmab taevas ning keha higistab vett kiirelt välja.

4) Nikastused ja rebendid

Nii nikastused, rebendid, venitused, kui muud vigastused on kõige enamlevinud lihasvalu algeteks. Tihti muutub vigastatud lihase ümbrus kangeks ja valusaks ning selle kehaosa venitamine on väga ebameeldiv. Mitte kõik vigastused ei vaja arsti poole pöördumist ning tihti aitab just kodus puhkamine, valuvaigistid ning külmakompress. 

5) Unepuudus

Teatavasti mõjutab unepuudus meie kehi üsna rängalt. Uni aitab kehal end uuesti koguda ning lihastel taastuda, ja ilma uneta muutuvad kõik kehaosad vigastustele ja haigustele palju vastuvõtlikumaks. Samuti muudab unepuudus inimese aeglaseks ja uniseks, mistõttu ei reageerita enam ohtudele piisavalt kiiresti ning ka väike komistamine võib osutuda suurte tagajärgedega õnnetuseks. 

6) Liigne füüsiline aktiivsus

Lihaste ületöötamine esineb enamasti trenni tehes, näiteks peale jõusaalis käimist on täiesti normaalne treeningjärgne ebamugavus ja valu treenitud lihastes. Samas tuleb ära tunda hetk, mil treeninguga minnakse liiale ja ei jäeta piisavalt aega taastumiseks – sellest saavad alguse vigastused. Lihaste vigastamine on juba tõsisem probleem, sest tihti ei paranegi vigastused korralikult ära. Lihaseid vigastades on aktiivsetel inimestel enamasti  taastumisega probleem, sest selleks ei jäeta piisavalt aega ning sealt saavad alguse uued vigastused, mis muutuvad aina tõsisemaks. 

Kuidas teha vahet lihas- ja liigesvalul?

Kuigi lihasvalu ja liigesvalu põhjused võivad tihti olla samad, on oluline neil vahet teha. Lihasvalu tunnuseks on valu tundmine hetkel, mil keha on liikumises. Liigesvalu seevastu tuntakse enamasti puhkeasendis. Lihasvaluga kaasnevad tihtipeale ka lihaskrambid, mistõttu võib valu vastu aidata just lihase liigutamine, et vabaneda toksiinidest ja piimhappest, mis on kogunenud. Lihasvalu kaob enamasti iseenesest, lastes kehal korralikult puhata ja paraneda. 

Liigesvaluga on natuke raskem omal käel hakkama saada, sest paranemine võtab palju kauem aega, ning paljud liigesed omal käel korralikult ära ei taastugi. Liigesvalu üheks tunnuseks on valutava kehaosa paistetus. Kuna liigesvalu läheb lihasvalust sügavamale, tuntakse seda tihtipeale ka puhkeasendis. Liigesvalu mõjutab tugevalt kõhresid, sidemeid ja luid, ning seda põhjustab ühe konkreetse liigese vigastus. Teised põhjused võivad peituda artriidis, reumaatilises palavikus, luuvähis ja muudes haigustes. 

Sümptomid ja tunnused

Lihasvaluga esinevad sagedased sümptomid, mida aegsasti ära tundes on võimalik taastumise kulgu kiirendada ja kogu protsessi endale kergemaks teha.

  • Kangestus ja nõrkus valutavas piirkonnas
  • Palavik
  • Lööve
  • Peapööritus
  • Hingamisraskused
  • Punetus ja paistetus

Mõned sümptomitest, näiteks väga kõrge palavik ja hingamisraskused, vajavad kohest arsti tähelepanu ning nende korral tuleks kiiresti haiglasse pöörduda. Kui valu põhjuseks on nikastus, venitus või rebend, siis tuntakse valutavas piirkonnas ka ebamugavust ja kangestust. Juhul, kui lihased valutavad üle keha, on valu põhjuseks midagi muud ning tõenäoliselt on selleks infektsioon, mõned ravimid, või raskem haigus. 

Kuidas lihasvalu leevendada?

Lihasvalu saab enamasti edukalt leevendada kodus, ning selleks on mitmeid tuntud võimalusi. Esiteks tuleks kohe peale vigastust teha lihasele jääkompressi, mis ei lase vigastatud lihasel liigselt paistetama minna. Jää aitab ka valu leevendada. Jääd võib valutavale piirkonnale kanda kolm korda päevas 15-20 minutiks. 

Teiseks oluliseks leevendiks on puhkamine – just see aitab kehal end ise ravida ning lihasel korralikult paraneda. Kindlasti ei tohiks edasi jätkata tegevusega, mis vigastuse põhjustas. Kui kodus puhkamine pole võimalik, siis tuleks vähemalt anda puhkust sellele keha piirkonnale, mis on vigastatud. Vältida tuleb kõiki tegevusi, mis ebamugavust või valu tekitavad, nii kiireneb lihasvalu leevendamine.

Kolmandaks võib kasutada kompressi, selleks on hea kasutada sidemeid. See aitab samuti leevendada paistetust ning toetab valutavat ja vigastatud lihast ning selle ümbrust, võttes valutavalt lihaselt koormuse. Peale selle tasub ka vigastatud lihast või jäset hoida ülejäänud kehast kõrgemal, et vähendada põletikku. 

Ravi

Vigastatud lihaste ravimiseks ei ole tegelikult siiani välja töötatud häid meetodeid, ning kõige parem on enamasti lasta kehal ise end taastada. Keha suudab piisava puhkusega enamus lihaste vigastustega ise toime tulla. Võimalik on lihaseid küll opereerida, kuid see on väga äärmuslik näide ning seda ei kasutata väga paljudel juhtudel. Juhul, kui vigastatud lihases on infektsioon või bakterid, siis aitavad paljudel juhtudel antibiootikumid. Muudel juhtudel võetakse valuvaigisteid ning lastakse kehal puhata. 

Millal pöörduda arsti poole?

Lihasvalud, mis on väga tugevad ning ei näita paranemise märke, võivad olla märgiks mõnest tõsisemast haigusest, mis vajab arstiabi. Kindlasti peaks arsti poole pöörduma järgmistel juhtudel:

  • Igasugune märk infektsioonist, ehk tugev punetus ja paistetus
  • Puugihammustus
  • Lööbe tekkimine
  • Arvatakse, et lihasvalu põhjustavad ravimid

Hädavajalik on pöörduda koheselt haiglasse, kui muude sümptomite kõrval esinevad ka järgmised:

  • Hingamisraskused
  • Raskus neelamisel
  • Peapööritus
  • Kangestus kaelas, kõrge palavik
  • Jõuetus
  • Võimetus liigutada valutavat kohta
  • Oksendamine

Kokkuvõte

Lihasvalul on palju erinevaid põhjuseid ning see võib tabada inimesi nii oodatult kui ootamatult. Ootamatu lihasvalu puhul, eriti kui see kaasneb raskemate sümptomitega, võivad olla ohtlikud põhjused ning veel ohtlikumad tagajärjed, seega tasub kindlasti pöörduda arsti poole. Kergema lihasvalu puhul ning ilma kaasnevate sümptomiteta on mõistlik see kodus puhates omal käel välja ravida. Täiesti normaalne on tunda lihasvalu peale trenni, kuid jälgige alati treeningul oma lihaseid ja kuulake oma keha – ülepingutus võib valusalt kätte maksta. Venitus- ja lõõgastusharjutused peale treeningut on igati teretulnud!

Related Posts