Tsitrulliin

Tsitrulliini puhul on tegu väga hea aminohappega, mis on meie kehale kasulik. Tegu pole küll asendamatu aminohappega kuid sellegi poolest on ta väga vajalik ja kasulik.

Näitan ainukest tulemust

Mis asi on tsitrulliin?

Tegu on tegelikult aminohappega, mis on inimesele kasuliku ning positiivse toimega. Seda kasutatakse enamasti selleks, et toetada inimese organismi suurte füüsiliste koormuste juures ning aitab inimesel nendega paremini toime tulla. Võimalik, et paljud pole sellest kuulnud, aga tegelikult on tegu turul ühe parima aminohappega. 

Tsitrulliini puhul ei ole tegu aminohappega, mis on asendamatu ning meie keha toodab seda mingil määral ka ise, aga sellegipoolest on see väga oluline ning toidulisandite tarbimine tuleb ainult kasuks. 

Kehas toodetakse seda vähesel kujul ning toidulisandid on ainult teretulnud. Tsitruliin aitab veel laiendada artereid, mis võimaldab suurendada meie verevoolu. Suurem ja tugevam verevool toob kaasa omakorda vererõhu alandamise. Ühtlasi on ta kasulik veel lämmastikoksiidide poolest, sest aitab nende hulka meie kehas veelgi suurendada. Lämmastikoksiid toimib meie kehas lihaste ja veresoonte lõdvestamise näol. Lõdvestunud veresooned aitavad kaasa paremale vereringele. 

Miks on tsitrulliin kasulik?

Konkreetne aminohape ei kuulu valkude alla, aga täidab siiksi meie organismis elutähtsaid funktsioone. Erinevad uuringud on näidanud, et tegelikult on tegu looduse poolt antud ravimiga, mis aitab inimestel alandada vererõhku. Lisaks sellele aitab see mälukaotuse puhul ehk on efektiivne ravim ennetamaks Alzheimeri tõve. 

See pole sugugi kõik, sest tegelikult on tsitrulliinil veel palju positiivseid omadusi meie kehas. Ta on kasulik veel immuunsüsteemile ning ühtlasi on suuteline stabiliseerima ja reguleerima lämmastiku taset meie kehas, mis aitab kaasa lihaste kasvamisele. Peale selle aitab kaasa ka ainevahetusele, mis teeb temast ideaalse toidulisandi erinevatele spordi armastajatele. 

Lisaks aitab ta inimese kehast eemaldada ammoniaagi ning ka piimhapet, mis tuleb kasuks treeningujärgsele taastumisprotsessile. Samuti on aminohape kasulik südamehaigetele, sest see suurendab veresooni ning aitab puhastada ummistunud artereid. Üleüldises pildis aitab ta kaasa inimese kehale väga mitmes mõttes tõstes üldist toonust ja parandades meie tervist. 

Tsitrulliin malaat

Lisaks on olemas selline asi nagu tsitrulliin malaat. Tegu on väga omapärase seguga aminohappest ja orgaanilisest soolast. Omavahel on kokku segatud tavaline tsitrulliin ning malaat. Kokkuvõttes on ta eriti kasulik just taastumis protsessi poolest. See aitab meil peale treeningut kiiremini taastuda. Kiirem taastumine, aga lubab meil rohkem trenni teha ning töstab ühtlasi potentsiaalset töövõimekust. 

Miks peaksid seda kasutama sportlased?

Tema üks huvitavaid omadusi on see, et aitab treeningute ajal lihastel verega täituda. Kuna tavaliselt suureneb vesiniku aktiivsus ning see toob kaasa lihaste väsimuse ja hapestumise, siis läbi selle aminohappe toodavad lihased ka ammoniaaki. Üldiselt on eesmärk sellega süsiniku aktiivsust vähendada ning kokkuvõttes kestab lihas kauem ning ei väsi nii kiiresti ära. 

Lisaks on uuritud erinevate tüsistute tekkimist peale treeningut ning tulemuseks on olnud see, et sportlased kes on tarbinud just seda aminohapet on erinevate tüsistuste eest rohkem kaitstud. Samuti kaitseb sportlasi ka ületreeningu eest ning leevendab suurel määral stressi. Ühtlasi on väga hea abimees aeroobsete spordialade puhul nagu näiteks ujumine, jooksmine või rattasõit. 

Kulturismis kasutatakse seda märkimisväärselt palju, sest seal annab aminohape sportlasele väga hämmastava efekti. Kuna ta aitab kaasa verevoolule meie lihastes ja sellega on võimalik parandada sooritust. Lisaks aitab kiirendada ka lihaskasvu, mis on sellistele sportlastele väga oluline. 

Kokkuvõttes on antud ainest sportlastele väga palju kasu nii treeningutel, võistlustel kui ka taastumisel. Tema universaalsus seisneb veel selles, et sarnaselt gratiiniga sobib ta nii jõu treeningutele kui ka kestvussporti. 

Tsitrulliini tarbimine

Tarbimine sõltub täielikult sellest, millist toidulisandit parasjagu võtate ning millisel kujul aminohape on. Soovitatav on lugeda pakendi peal olevat lisainfot ning tarbida täpselt õpetuste järgi. Osade puhul on näiteks päevakogus maksimaalselt 3-6 päevas grammi ning seda ei tohiks kindlasti ületada.

Kui tarbida näiteks hoopis L-tsitrulliini, siis võib kogus olla isegi 8 grammi päevas. 

Ühtlasi leiab seda aminohapet ka toidus ning esmalt avastati, et seda esineb suuresti arbuusis. Lisaks sellele on teda veel kurgis, kõrvitsas, melonis, sibulas, küüslaugus, sarapuupähklites, kikerhernestes ja lõhes. Kokkuvõttes on toidulisandi hind odavam, kui igapäev näiteks arbuusi või lõhet süüa. 

Võimalikud kõrvalmõjud

Praktiliselt ei esine selle aine võtmise korral erilisi kõrvalmõjusid. On küll tehtud erinevaid uuringuid, kuid nende käigus pole väga täpselt midagi teada saadud. Küll on tekitanud suurte koguste tarbimine veres suurema arginiini sisalduse, mis ei ole tegelikult kahjulik. Ehk kokkuvõtvalt on tegemist väga turvalise aminohappega, mis on tervisele ohutu.