Sõidukite omanikkudel lasub kohustus hoida enda sõiduk liikluses osaledes endale ja teistele liiklejatele ohutuna. Üks suuremaid ohtusid on sõita liiga kulunud rehvidega.
Selleks, et rehvide olukorrast paremat ülevaadet omada, oleme välja toonud kõik vajalikud arvud, mida rehvide ohutust hinnates teadma peaks. Rehvi mustri sügavusest rääkides tuleb vahet teha seadusega nõutud minimaalsel sügavusel ning soovituslikul sügavusel.
Vahelduva kliimaga Eestis tuleb liikluses osalemiseks kahel korral aastas rehve vahetada. Mõistagi on suve hooajal kasutuses olevatele rehvidele mõnevõrra teistsugused nõudmised, kui paksu pakasega talve hooajal. Antud artiklis kajastame mõlemaid rehvide liike.
Sunnitud rehvivahetus on sobilik aeg üle vaadata rehvide seisukord ja neid vajadusel välja vahetada.
Milline on minimaalne nõutud rehvimustri sügavus
Seadusega on paika pandud rehvi mustri väikseim lubatud sügavus. Antud piirist väiksema mustriga rehvide kasutus võib olla väärteo korras karistatav ning mõistagi ka väga ohtlik. Seetõttu ei ole soovitatav kasutada rehve niivõrd kaua, et nad jõuaksid miinimumi lähedani kuluda.
Suve- ning talverehvid täidavad pisut erinevat rolli, mille tõttu on nendele ka erinevad nõudmised minimaalse sügavuse osas.
Talverehvid
Minimaalne seadusega lubatud talverehvi mustri sügavus on 3 mm.
Suverehvid
Minimaalne seadusega lubatud suverehvi mustri sügavus on 1,6 mm.
Milline on optimaalne rehvi mustri sügavus
Soovitusliku rehvi mustri sügavuse näol on tegemist sügavusega, millest enama kulumise korral muutub liikluses osalemine veidi ohtlikumaks. Nii, nagu seadusega nõutud miinimum erines suve- ja talverehvide vahel, erineb ka soovituslik sügavus.
Talverehvid
Soovituslik sügavus, millest enama puhul pidamine teel juba halvenema hakkab, on talverehvide puhul koguni 5 mm.
Suverehvid
Suverehvide puhul peetakse optimaalseks rehvi mustri sügavuseks 3 mm sügavat mustrit. Küll aga on näiteks vesilius turvaline sõita vaid sellise rehviga, mille sügavuse jääk on veel vähemalt 4 millimeetrit.
Suverehvide puhul on uue rehvi mustri sügavus enamasti vähemalt 8 mm, millest võib järeldada, et ohutuse tagamisel ei tohiks lasta kuluda rohkem kui 50% mustrist.
Kuidas mõõta rehvimustri sügavust
Rehvi mustri sügavuse mõõtmine on võimalik vajadusel teha ka käepäraste vahenditega, kuid antud tulemust kasutada eelkõige pakilise vajaduse tarbeks.
Kiire käepärase viisina on võimalik sügavuse hindamiseks kasutada 1- või 2- eurost münti. Mõlemad mündid on oma paksuse poolest hästi sobivad vahendid, et kiirelt ja mugavalt mustri sügavus teada saada.
Rehvi mustri sügavuse hindamisel ära unusta hinnata kogu rehvi sügavust. Olulisim on rehvi keskosa, mis puutub kõige rohkem teega kokku. Seetõttu peab rehvi keskmine osa kindlasti olema piisava paksusega.
Miks on õige rehvimustri sügavus tähtis?
Õige rehvimustri sügavus on üks paljudest, kuid nende seas väga tähtis komponent, mis tagav turvalise sõidu. Vaid õigesti hooldatud auto tagab optimaalse kütusekulu ja laseb juhil nautida sõiduki manööverdamisvõimet, vastupidamist ja turvalisust.
Rehvid, millel on küljes veel piisaval hulgal mustrit, tagavad parema haardatavuse ja manööverdamisvõime.
Allpool kulumispiiri olevate rehvidega sõitmine viib pikema pidurdusteekonnani, vesiliu kergema tekkeni ning kehvema manööverdamiseni.
Uute 8 mm rehvide ning kasutatud 4 mm sügavuse mustriga rehvide pidurdusteekonna erinevus võib küündida lausa 4,5 meetrini.
Millal vahetada vanad rehvid uute vastu?
Peamine enamlevinud põhjus rehvide välja vahetamisel on liigselt kulunud muster. Ohutuse tagamiseks on soovitatav rehvid välja vahetada oluliselt varem kui nende kulumine jõuab seadusest tuleneva miinimumini.
Seda, mis hetkel ja mis sügavusel rehve vahetada, peab iga auto omanik ise suutma otsustada. Mitte piisava mustriga sõit võib raskete teeoludega kombinatsioonis tekitada manööverdamisvõime puudumise või isegi eluohtliku olukorra tekitamisega.
Selle tõttu on alati soovitatav uute rehvide soetamist kaaluda, kui rehvide kulumispiir hakkab soovitatava optimaalse tasemeni jõudma. Kulunud mustriga rehvidega sõitmise asemel tuleks kaaluda rehvide utiliseerimist ning nende uutega asendamist.
Lisaks mustrile tuleks arvestada ka ajalise faktoriga, kuna just talviti kasutuses olevaid naastrehve mõjutab ka ajaline aspekt.
Naastrehvide valmistamisel kasutatavat spetsiaalset kummisegu muudab mööduv aeg aegamisi jäigemaks. Antud jäikuse tõttu kannatab taas pidamise võimekus, täpselt nagu kulunud mustriga sõitmine.
Tasub tähele panna, et kõigest mõne aasta vanune rehv on ka tutikana teistsuguste omadustega kui otse tehasest tulnud samasugune rehv.
Olenemata sellest, kas tegemist on naast-, lamell- või suverehviga, tasub rehve kontrollida lasta peale 5 aastat kasutust. Seda seetõttu, et rehvid võivad aja jooksul pragunema hakata.
Lisaks on soovituslik üle vaadata rehvide tootmiskuupäev. Rohkem kui 10 aasta vanused rehvid võivad olla haprad pragunemisele või lausa purunemisele. Tootmiskuupäeva leiad DOT numbrina rehvi küljelt. DOT number on 4-arvuline number, mis asub tavaliselt ovaalses kastikeses.
Kokkuvõte
Enda ja kaasliiklejate ohutuse nimel on esimene samm liigelda ohutu autoga. Auto ohutuna hoidmisel on oluline roll rehvide seisukorral.
Kiirendades-pidurdades ja manöövreid tehes kuluvad rehvid selge põhjusega. Seetõttu tuleb hoida silm peal nende seisukorral.
Rehvi mustri sügavuse mõõtudest tasub meeles pidada, et soovituslik ja seaduslik miinimum on ohutuse seisukohalt väga erineva tulemusega. Alati tuleks sihtida rehvide väljavahetamine nii, et muster ei kuluks soovituslikust sügavusest kaugemale.