Täpselt sama ootamatult nagu sajab maha esimene lumi, jõuab ka paljude autojuhtide jaoks kätte aeg, mil suverehvid tuleb taas talverehvide vastu välja vahetada.
Seda enam, et paljud rehvitootjad soovitavad rehvid ära vahetada juba perioodil, kui keskmine päevane temperatuur langeb alla +7 °C. Peamiseks põhjuseks on , et alla eelpoolnimetatud temperatuuri kaotavad suverehvid oma parimad sõiduomadused. Talverehvid sisaldavad aga oluliselt rohkem looduslikku kummi, mis ei lase rehvil külmas liiga kõvaks ja jäigaks muutuda.
Tänu sellele püsivad talvisteks sõitudeks mõeldud rehvid meie külmas kliimas paindlike ja stabiilsetena. Talverehvidega püsib auto paremini teel ning väheneb ka sõiduki pidurdusteekond, mis muudab talvistel teedel liiklemise ohutumaks. Seega uurige juba aegsasti välja, millal on talverehvide kasutusaeg ning vahetage oma sõiduki rehvid võimalikult varakult talviste vastu ümber.
Millal on talverehvid kohustuslikud 2022 aastal?
Talverehvid on kohustuslikud alates 1.detsembrist kuni 1. märtsini. Kui lamellrehvidega võib ideepoolest sõita terve aasta vältel, siis naastrehve võib kasutada alates 15.oktoobrist kuni 31.märtsini.
Autoomanikud aga ei pea kindlasti “vägisi” välja venitama 1.detsembrini, kuniks juba talverehvid kohustuslikud on. Tasub jälgida ilmateadet ning juba võimalikult varakult autole talvepapud jalga panna, sest detsembri esimene nädal on kindlasti aeg, kui rehvivahetuspunktid on täis ning vaba aega on suhteliselt lootusetu leida.
Talvele vastu õigete rehvidega, ehk mida eelistada?
Talverehve võib müügilt leida kahte erinevat tüüpi. Olemas on nii naastrehvid kui ka lamellrehvid. Mõlemal rehvitüübil on oma pooldajad. Kes mis tüüpi talverehve eelistab on pigem maitse asi. Tegelikult sõltubki valik palju sellest, missuguste rehvidega on eelnevalt harjutud sõitma ning millistel teedel peamiselt liigeldakse. Ka juhi sõidukogemus mängib siin pisut rolli, sest algajad juhid eelistavad pigem naastrehve.
Naastrehvid
Naastrehvid on talverehvid, mis on oma ehituselt sarnased lamellrehvidele, kuid neil on üks pisikene erinevus. Nimelt nende peamine vahe ongi, et sellistel rehvidel on küljes naastud ehk nn naelad. Need tagavad pisut parema haardumise ja pidamise jäisel teel võrreldes lamellrehvidega. Seetõttu on naastrehvid hea valik autojuhtidele, kes elavad näiteks maal ja eemal suurematest linnadest, kus teehooldus pole nii korrapärane.
Naastrehvide kahjuks räägib aga see, et need tuleb kindlasti igal kevadel suverehvide vastu välja vahetada. Naastrehvid kahjustavad teekatet ja seetõttu on nendega suvel sõitmine keelatud. Samuti on naastrehvid pisut mürarikkamad kui lamellrehvid. Ka hind on naastudel veidi kallim, sest näiteks bränditud naastrehvidel on igale rehvile spetsiaalselt disainitud naastud, mis omakorda tõstavad toote lõpphinda.
Lamellrehvid
Kuigi lamellrehve võib kasutada aastaringselt, tasub teada et näiteks suvisel ajal lamellrehvidega sõites pikeneb sõiduki pidurdusteekond ja suureneb kütusekulu. Loomulikult kuluvad sõites ka rehvid ise. Korralikud lamellrehvid on aga oluliselt kallimad, kui suverehvid. Seega, et tagada lamellrehvide võimalikult pikk kasutusaeg, tasub need kevadel siiski suverehvide vastu välja vahetada.
Üldiselt öeldakse, et kui te suvel sõidate autoga enam kui 5000 km, on tasub kasutada juba suverehve. Seega tehke oma kalkulatsioonid ja arvutage välja, et kas on mõistlikum kasutada aastaringselt lamellrehve või need siiski suviste vastu ümber vahetada.
Lamellrehve valides pöörake alati tähelepanu sellele, et rehvidel oleks peal spetsiaalne märgistus. Selleks võib olla nii lumehelbeke või kolm mäetippu, mille keskel asetseb lumehelves. Selline märgistus garanteerib teile, et tegemist on spetsiaalselt põhjamaades kasutamiseks mõeldud lamellrehvidega.
Ole ohutu nii enda kui ka kaasliiklejate jaoks!
Rehvide puhul tuleb jälgida alati kehtivaid eeskirju ning sõiduki- ja rehvitootja või ametliku organisatsiooni soovitusi. Veenduge et teie autol on all õige suuruse, koormuse ja kiirusindeksiga rehvid!
Kogu vajamineva info just teie sõidukile sobivate rehvide kohta leiate aga näiteks oma sõiduki passist või registreerimistunnistuselt. Tavaliselt on sealt lihtsalt leitav info nii rehvide lubatud suuruse, kandevõime ja maksimaalkiiruse kohta. Valides õiged rehvid, tagate võimalikult ohutu sõidu nii suvistel kui ka talvistel teedel.
Seega kontrollige, et teie auto rehvid vastavad kõikidele nõuetele ja et ka nende seisukord oleks hea. See reegel kehtib nii talviste-, kui ka suviste rehvide puhul. Kontrollige üle oma sõiduki rehvid ja vaadake et rehvirõhk oleks paigas. Kui rehvirõhk on paigast ära, annab uuem auto sellest ise teile märku. Samas tunnete ka ise roolis olles, kui rehvid pole tasakaalus. Sel juhul on ebamugav autot juhtida ning tekib kohati ´´kiskumise´´ tunne.
Rehvi mustri sügavus
Talviste rehvide puhul peame alati rääkima ka mustri sügavusest. Ilmselt mäletate seda juba autokooli õpikust, kus korrati nii talviste kui ka suviste rehvide lubatud jääksügavusi nagu mantrat. Kordamine on aga tarkuse ema ning tuletame meelde et:
- Talverehvid- minimaalne lubatud mustri sügavus on 3 mm (soovitavalt 4-5 mm);
- Suverehvid- minimaalne lubatud mustri sügavus on 1,6 mm (soovitavalt 3–4 mm).
Uuel aastal uue hooga, ehk asjad mida tasub meeles pidada
Eestis on talverehvid kohustuslikud alates 01.12. 2021. Juba detsembrikuus võite julgelt ringi vurada nii naastudega kui ka lamellidega. Enne esimest talvist sõitu kontrollige oma sõiduki rehvide olukorda. Vaadake üle rehvirõhud ning veenduge, et rehvi mustri sügavus vastab nõuetele. Ja jätke meelde, et talverehvid on kohustuslikud kuni 31.märtsini.
Mõnikord tuleb ette ka erandeid, kui talverehve lubatakse hakata ka juba varem kasutama või lubatakse neid kasutada pikema perioodi vältel, kui seaduses ette nähtud. Seda näiteks juhul kui esimesed külmad ja lumi saabuvad oluliselt varem, kui tavaliselt. Seega võib talverehvide soovituslik ja kohustusliku kasutamise aeg sõltuvalt aastast muutuda. Küll aga antakse sellest eelnevalt aegsasti autojuhtidele teada.
Talverehvid alla ja ohutut liiklemist!