Trüptofaan

Trüptofaan on poodides müügil olev soodne toidulisand. Keha ise küll trüptofaani ei tooda, aga sellegipoolest on tegu väga hea ja odava ainega, mis aitab ja täidab mitmeid funktsioone meie kehas.

Näitan kõiki 2 tulemust

Mis asi on L-Trüptofaan

Tegu on veidi erilisema aminohappega näiteks glutamiiniga. Nimelt on tegu asendamatu aminohappega ning keha seda ise naturaalselt meie organismis ei tooda. Sellegipoolest on see kehale väga vajalik ning seda leidub õnneks toidus.

Peamiselt esineb seda valkudes, kui ka rasvades. Kui seda iseseisvalt toidulisandina juurde tarbida on võimalik täita tegelikult põhimõtteliselt 100% keha aminohappe vajadused. Lisaks võib antud aine olla asendajaks isegi erinevatele antidepressantidele. Aine on väga põhjalikult uuritud ning väga turvaline. 

Mis on trüptofaani ülesanne organismis

Eriti suurt rolli mängib see aine meie närvisüsteemis toimuvatele biokeemilistes protsessides. Näiteks aitab see toota sellist ainet nagu serotoniini inimese aju närviprotsessides. Serotoniin on meie ajus olev kemikaal, mis mõjutab ja muudab vajadusel meie tujusid. 

Miks on L-trüptofaani kasutamine hea?

Täpsem tööprotsess pole veel nii põhjalikult välja uuritud, kuid suurespildis aitab ta toota õnnehormooni ning on kasulik selliste nähtuste vastu nagu liigne väsimus, ärevus, halb tuju või söögiisu puudumise korral. Naiste puhul aitab kaasa veel menstruatsioonieelsete pingete vaibumiseks.  

Kuna meie keha seda ise ei tooda, siis saame naturaalselt suurema osa ilma toidulisandeid tarbimata toidust. Populaarsemad toidu, mis sisaldavad trüptofaani on näiteks lõhe, kana, muna, erinevad seemned, pähklid või hoopis piim. 

Aitab depressiooni vastu

Nagu paljud teavad, siis unetusega kaasneb tihti kas väiksemal või suuremal määral depressioon. Läbi selle aminohappe on võimalik suurendada positiivset meeleolu ning ühtlasi vähendada märkimisväärselt ärevust. Mõnel juhul muudetakse see hoopis serotoniiniks.

Aitab mõistlikumalt toituda

Läbi selle on võimalik vähendada küll toitumist, aga jälgima peaks, et protsess ei tekitaks toitumises defitsiiti. Toitumine peab olema kvaliteetne, kuid kindlasti tuleb vältida ülesöömist. Lisaks on uuringud näidanud, et halb toitumine on soodumus terviseprobleemideks. 

Selle puudumine võib mõjutada mälu

Sellega me ei taha öelda seda, et trüptofaani puudumine peaks sinu mälu parandama, kuid selle aminohappe puudus võib seda kahjulikult mõjuda. Kui toituda pikalt toitainetest, mis ei sisalda absoluutselt trüptofaani võib esineda mäluprobleeme. Enamasti esineb seda probleemi rohkem naistel kui meestel.

Miks peaksid sportlased L-trüptofaani kasutama?

Toidulisand on tegelikult üks parimaid aminohappeid mida sporti tehes võtta tasub. Sellest tulenevalt on tema mõju ja eelised tegelikult suhteliselt koheselt tuntavad ja märgatavad. Seda saab kasutada erinevate treeningute puhul ning mööda külge ta igaljuhul maha ei jookse. 

Kui treeningu eesmärk on näiteks kasvatada lihast, siis see on need aminohapped, mis aitavad seda märkimisväärselt teha. Kui teda piisavalt suures koguses tarbida aitab suurendada ka kasvuhormooni hulka kehas. Kasvuhormoonide suurenenud hulk mõjutab positiivselt ka muid anaboolseid protsesse. 

Peale selle annab see positiivset mõju inimese ainevahetuses. Looduslik serotiin aitab ainevahetuses kiirendada nii rasvade, kui ka muude süsivesikute muundamist. Muundamisel muudetakse rasvad ja süsivesikud energiaks. 

Üks oluline punkt on see, et konkreetne aminohape aitab inimesel luua meelerahu ning sellega kaasneb ka hea tuju. Seda müüakse antidepressandina, sest selle positiivne ja kasulik mõju on teaduslikult inimese närvisüsteemile ära tõestatud. Kui seda tarbida lüsiiniga, siis on võimalik vältida madalat taset kolesteroolis. 

Läbi õige kasutamise on võimalik sportlasel tõsta enda une kvaliteeti, mis aitab sügavamalt ja paremini magada.  

Kuidas trüptofaani tarbida?

Kuna meie keha seda ise ei tooda ning toidus on trüptofaani allikaid mitmeid, siis tuleks jälgida ka toitumist. Kui seda osta kui toidulisandina, siis see on väga mõistlik valik, sest üle 70% inimestes on selle aminohappe keskmine kogus väiksem, kui tegelikult olla võiks. 

Keskmiselt kestab kuur umbes 100 kuni 150 päeva. Ideaalis peaks tarbimine näiteks koos lõunasöögiga. Tarbida tuleks suuremas koguses ning kindlasti kasutada puhast vett, mis on ilma gaasita. Täpsem tarbimine sõltub pakendi peal olevast infost, aga üldine kesktee on üks tablett päevas. Kui võtta gaasi sisaldava veega, siis see takistab aimohappe imendumist.